سه‌شنبه 18 ثور 1403 برابر با Tuesday, 7 May , 2024
جستجو
Close this search box.
طرح بازنگری سیاست های مهاجرپذیری در اروپا

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ وزیران کشورهای اتحادیه اروپا موافقت خود را نسبت به برنامه بازنگری قوانین مهاجرپذیری در اروپا اعلام نمودند. این برنامه به منظور عملی شدن نیاز به تایید پارلمان اروپا دارد.

بر اساس سیاست ها و قوانین جدید، پناهجویان به صورت مساوی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقسیم می‌شوند تا فشار کمتری بر کشورهایی مانند ایتالیا و یونان که قایق‌های بیشتر قاچاقچیان به آنجا می‌رود، وارد آید. گفتنی است در سال جاری میلادی تعداد افرادی که از مسیر مدیترانه وارد اروپا شده اند 30 درصد افزایش نشان داده است.

وزرای کشور اتحادیه اروپا همچنین موافقت کردند که با روش‌های سریع‌تری رسیدگی و اخراج افرادی که واجد شرایط درخواست پناهندگی نیستند، صورت پذیرد.

از جمله موارد پذیرفته شده در نشست وزرای کشور اتحادیه اروپا، این است که کشورهایی که از پذیرش پناهجو خودداری می‌کنند برای پوشش هزینه‌های هر پناهجو در سایر نقاط اتحادیه اروپا ۲۱ هزار دلار پرداخت می‌کنند.

کمیسیون اروپا این توافق را در زمینه پذیرش پناهجو «بسیار مهم» خوانده است.
نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان این توافق را «تاریخی» توصیف کرده است.
ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اروپا هم گفته: «این توافق برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک توافق برد- برد است. این یک دستاورد بزرگ است که نشان می‌دهد می‌توان با هم در زمینه مهاجرت کار کرد. ما وقتی با هم کار کنیم بسیار قوی تر هستیم.»

میزبانی از پناهجویان از سال ۲۰۱۵ به موضوع مورد اختلاف در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا تبدیل شده است.کشورهای اتحادیه اروپا که نتوانسته بودند در مورد نحوه تقسیم مسئولیت در مورد پناهجویان به توافقی برسند، بیشتر بر روی کاهش ورود پناهجویان با سازمان ملل تمرکز کردند.

اطلاعات موجود نشان می دهد که کمتر از ۱۶۰ هزار پناهجو در سال گذشته توانسته‌اند از مسیرهای دریایی عبور کرده و وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا بشوند. در همین مدت هم حدود ۲۵۰۰ پناهجو در گذرگاه های خطرناک جان خود را از دست داده و یا مفقود شدند.

کشورهای حاشیه جنوبی اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا و یونان، مدت هاست که برای مقابله با شمار پناهجویانی که خود را به سواحل این کشورها می‌رسانند، درخواست کمک‌های بیشتر کرده‌اند. اما کشو‌رهای ثروتمندتر از جمله آلمان و سوئد تمایلی به ورود پناهجویان بیشتری به خاک خود ندارند.

کشورهای شرقی اتحادیه اروپا نظیر لهستان و مجارستان هم از میزبانی پناهجویانی که از خاورمیانه و شمال آفریقا که عمدتا مسلمان هستند، خودداری کرده‌اند. در همین حال احزاب راستگرا و پوپولیست در سراسر اتحادیه اروپا با سیاست‌ها و لفاظی‌های ضد مهاجرتی به این بحث‌ها دامن زده‌اند.

براساس این توافق که قرار است قبل از انتخابات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۴ نهایی شود، هر کشور مسئول تعدادی از پناهجو خواهد بود، اما لزوما مجبور نیست که آن‌ها را بپذیرد.

سردبیر اروپایی بی‌بی‌سی می‌گوید که این تغییرات تا حدی ناشی از ترس رهبران اتحادیه اروپا از بحران جدید مهاجران و واکنش متعاقب آن از سوی رای‌دهندگان است.

منبع: بی بی سی فارسی

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4699
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x