سه‌شنبه 1 جوزا 1403 برابر با Tuesday, 21 May , 2024
جستجو
Close this search box.
تکاوران پیشین افغانستان

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ بر اساس گزارشی از واشنگتن پست، تکاوران پیشین افغانستان که تحت آموزش سازمان سیای آمریکا بودند بعد از مهاجرت به آمریکا به افسردگی و آسیب های روانی ناشی از جنگ مبتلا شده اند.

این نظامیان معروف به «قطعات صفر» بودند. آنها در حال حاضر در انتظار پذیرش پناهندگی شان هستند اما اکثرشان به افسردگی مزمن دچار شده اند و یا افکار خودکشی به ایشان دست می دهد.

واشنگتن پست نوشت: بسیاری از افغان‌هایی که از طریق برنامه تخلیه وارد ایالات متحده شده اند، برای سازگاری با محیط زندگی جدید خود در آمریکا با مشکلاتی مواجه هستند و برخی از آنها می گویند که می خواهند به افغانستان بازگردند یا به جایی مانند ایران بروند.

بر اساس این گزارش، دوره اقامت این نیروها که تحت برنامه اقامتی ویژه به آمریکا منتقل شده‌اند، در تابستان امسال به پایان می‌رسد و از سویی دیگر بعید به نظر می‌رسد که قانون تسهیل اقامت دائمی شهروندان افغانستان به زودی از سوی کنگره به تصویب برسد.

«سمیر» یک فرمانده سابق در قطعات موسوم به صفر، نیز که چهار ماه پس از سقوط دولت افغانستان به پایگاه موقت پناهجویان در پایگاه نیروی دریایی کوانتیکو در ویرجینیای شمالی انتقال داده شد، می‌گوید: «حس درماندگی و گم‌شدگی باعث شده تا به خودکشی فکر کنم».

در این گزارش آمده است که بسیاری از این نیروها حتی دیگر قادر به پرداخت اجاره خانه خود نیستند و دولت ایالات متحده نیز کمکی به آنها نمی‌کند، بنابراین نزدیک است که از خانه‌های خود بیرون رانده شوند.

سازمان جاسوسی سیا در سال‌های اولیه حضور نظامی آمریکا در افغانستان، واحدهای موسوم به «صفر» را ایجاد کرد و در ابتدا افرادی را از میان شبه‌نظامیان ضد طالبان برای کمک به جمع‌آوری اطلاعات و انجام مأموریت‌های مخفی علیه آن جذب کرد.

با گذشت زمان، این واحدها به یک نیروی ضربتی تبدیل شدند که اعضای آن از شاخه های مختلف نیروهای مسلح افغانستان بودند. این واحدها در سال ۲۰۰۹ به طور رسمی در اداره اطلاعات امنیت ملی دولت افغانستان ادغام شدند، اگرچه سیا هنوز به جنگجویان در مورد هزاران مأموریتی که با حمایت لجستیکی ارتش ایالات متحده انجام می شد، مشاوره می داد.

این در حالی است که گزارش هایی مبنی بر نقض حقوق بشر و جنایات جنگی احتمالی توسط قطعات صفر منتشر شد. در سال ۲۰۱۹، دیده بان حقوق بشر ۱۴ مورد را مستند کرد که در آن سربازان قطعات صفر، غیر نظامیان را طی حملاتی در مناطق تحت کنترل طالبان شکنجه کردند یا کشتند.

منبع: فارس

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4219
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x