جمعه 10 حمل 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024
جستجو
Close this search box.
شرایط ناگوار مهاجران افغان در تورخم

شرایط ناگوار مهاجران افغانستانی در گذرگاه تورخم پاکستان

یک خبرنگار پاکستانی در بازدید از گذرگاه مرزی «تورخم»، شرایط مهاجران افغانستانی را ناگوار ارزیابی کرد و رفتار مرزبانان پاکستان با ایشان را بسیار تحقیرآمیز دانست.
به گزارش خبرگزاری «مهاجر» به نقل از تسنیم، خبرنگار پاکستانی «ایاز گل» که به «تورخم» رفته بود،در توئیترش، از اعمال نیروهای مرزی پاکستان با مهاجران افغانستانی و معطل نگه داشتن ایشان و کاروان‌های بازرگانی در  این منطقه مرزی انتقاد کرد.

این خبرنگار پاکستانی اظهار داشت به همراه چند تن از دیگر خبرنگاران این کشور که به افغانستان آمده بودند، تصمیم گرفت تا برای مشاهده و بررسی مستقیم گزارش‌های بدرفتاری نیروهای مرزی پاکستانی با مسافران افغان و معطل کردن طولانی مدت آنها، از طریق گذرگاه مرزی «تورخم» به پاکستان بازگردد.

ایاز گل نوشت: ما در عرض حدود 4 ساعت از کابل به تورخم رسیدیم و سپس مقامات امنیتی و مهاجرت افغانستان پس از کمتر از 30 دقیقه بررسی به ما اجازه عبور به سمت پاکستان را دادند که نسبت به طرف افغانستان کمتر شلوغ بود.

وی افزود: با این حال عبور از مراحل بررسی‌های امنیتی و مهاجرتی بیش از 3 ساعت طول کشید، تنها 2 باجه از 8 باجه مربوط به پلیس مهاجرت باز بود و آن هم با سرعت حلزون گونه کار می‌کرد.

خبرنگار پاکستانی ادامه داد: سه ساعت معطل شدن در مراحل بررسی‌های امنیتی و مهاجرتی به ما کمک کرد تا وضعیت اسفناک مسافران افغان را که روزانه ساعت‌ها مورد تحقیر و آزار قرار می‌گیرند، درک کنیم.

وی با اشاره به صف‌های طولانی کاروان‌های تجاری مملو از کالاهای فاسدشدنی از افغانستان، اضافه کرد: ما با خود فکر کردیم در این هوای گرم و مرطوب چگونه این میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌تواند بیش از چند روز در مرز دوام بیاورد؟

ایاز گل به نقل از رانندگان این کامیون‌ها نوشت برای آنها چند روز طول می‌کشد تا در نهایت بتوانند وارد پاکستان شوند و سپس به افغانستان بازگردند.

رانندگان همچنین مدعی شدند این اقدامات تأخیری که تحت عنوان اقدامات امنیتی سختگیرانه صورت می‌گیرد، در واقع ابزاری برای اخاذی و فساد است.

خبرنگار پاکستانی با اظهار اینکه نمی‌تواند این اتهامات را در به طور فوری تأیید یا رد کند، خاطر نشان کرد، اگر پاکستان مدعی تلاش برای تقویت روابط با افغانستان و کمک به این کشور همسایه است، پس چرا این سیستم تحقیرآمیز برای مسافران افغان در تورخم وجود دارد.

به گفته این خبرنگار، رانندگان در هر دو طرف به طور مداوم در مورد وجود یک «مافیای سازمان یافته» صحبت می‌کردند که امور تورخم و سایر گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور را کنترل می‌کند.

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1838
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x