دوشنبه 10 ثور 1403 برابر با Sunday, 28 April , 2024
جستجو
Close this search box.
نیروی کار در آلمان

قانون مهاجرت آلمان از امروز شنبه ۲۷ آبان اجرایی خواهد شد؛ قانونی که قرار است کمبود نیروی کار ماهر در بازار کار این کشور را طریق جذب مهاجر جبران کند. بر اساس آمارهای منتشر شده، شرکت‌های آلمانی در حال حاضر در حدود ۱.۷۳ میلیون موقعیت شغلی خالی دارند. اما به راستی این قانون جدید به چه میزان برای اقتصاد این کشور اهمیت دارد؟
بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی اداره کار آلمان، کارگران خارجی در حدود ۱۵ درصد از کارکنان دارای بیمه خدمات اجتماعی را تشکیل می‌دهند. همچنین طبق آمارهای رسمی، از هر هفت نیروی کار در آلمان، یک نفر پیشینه مهاجرتی دارد و اینک دولت آلمان در نظر دارد برای حصول اطمینان از ادامه روند مهاجرت کارگران ماهر و آموزش دیده به این کشور در آینده، قانون مهاجرت کارگران ماهر را به تدریج از امروز اجرا کند.

آن‌چه که با قانون جدید تغییر می‌کند

آنچه که در قانون جدید با قوانین قبلی تفاوت دارد، معرفی کارت اصطلاحا “فرصت” است که بر اساس سیستم امتیازدهی بنا شده است. بدین ترتیب، کارگران ماهری که تمایل دارند در آلمان کار کنند و قصد دارند به کمک این قانون به آلمان مهاجرت کنند، باید مهارت‌های زبانی، تجربه حرفه‌ای، سن و سایر موارد مرتبط با سیستم امتیازدهی را ثابت کنند.
راه آهن آلمان در زمینه جذب کارآموز به رکورد جدیدی دست یافت

علاوه بر این، حداقل دستمزد مورد نیاز برای مهاجرت نیز کاهش یافته است. در آینده، کارگران ماهر خارجی می‌توانند با پیشنهاد کاری ۴۳۸۰۰ یورو دستمزد ناخالص در سال به این کشور بیایند. این درحالی است که پیش از این برای مهاجرت شغلی، وجود پیشنهاد کاری با دستمزد ناخالص ۵۸۴۰۰ یورو در سال ضروری بود.

همچنین پناهجویانی که پیش از ۲۹ مارس ۲۰۲۳ (۹ فروردین ۱۴۰۲) وارد آلمان شده‌اند و از این شرایط برخوردارند و پیشنهاد شغلی نیز دارند، در صورت انصراف از درخواست پناهندگی خود، می‌توانند به عنوان کارگر ماهر برای اخذ مجوز اقامت اقدام کنند. پیش از این، افراد باید ابتدا کشور را ترک می‌کرد و سپس از خارج از این کشور برای اخذ ویزای کار آلمان اقدام می‌کرد.
“مهاجرت” و “تورم”، نگرانی‌های بزرگ مردم در آلمان

همچنین بر اساس قانون جدید، هرکسی که به عنوان یک نیروی متخصص بسیار ماهر از یک کشور غیر اتحادیه اروپا به آلمان می‌آید، نه تنها می‌تواند همسر و فرزندان خود را به همراه داشته باشد، بلکه خواهد توانست والدین و والدین همسر خود را نیز همراه خود به آلمان بیاورد. اگرچه شرط لازم برای امکان الحاق به خانواده، توانایی تامین معیشت عنوان شده است و والدینی که به آلمان می‌آیند اجازه ندارند برای دریافت خدمات و کمک‌های اجتماعی درخواست دهند.

آلمان مقصدی جذاب برای مهاجرت نیروی کار ماهر

اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان اعلام کرده که به علاقمندان کار در آلمان که در خارج از این کشور به سر می‌برند خدمات مشاوره ارائه می‌دهد. گزارش این اداره نشان می‌دهد که در سال گذشته تعداد موارد مشاوره در مقایسه با سال پیش از آن افزایش یافته است.

آلمان به رغم زبان دشوار آن در میان کارگران ماهر خارجی گزینه بسیار محبوبی محسوب می‌شود. بر اساس نظرسنجی‌ها، آلمان اغلب پس از کانادا و ایالات متحده در جایگاه سوم گزینه‌های مهاجرت قرار می‌گیرد؛ کشوری که با برخورداری از یک اقتصاد قوی و با فرصت‌های حرفه‌ای خوب، برای بسیاری از نیروهای کار متخصص خارجی، بسیار جذاب است.
با این حال مشکلاتی نیز بر سر راه وجود دارد و آن هم در نظر گرفتن این واقعیت است که هم افراد با مهارت بالا و هم افراد با مهارت کم در حال مهاجرت به این کشورند. در برخی موارد، افراد واجد شرایط، در مقایسه با موقعیت کاری که در کشور خود داشتند، پس از مهاجرت موقعیت پایین‌تری را تجربه خواهند کرد.
تسهیل اعطای تابعیت آلمانی با تصویب پیش‌نویس قانون جدید مهاجرت

گاهی برخی از آن‌ها مجبورند به‌عنوان نیروی کار غیرماهر شروع به کار کنند و سپس به مرور زمان به عنوان نیروی کار متخصص و حرفه‌ای پذیرفته شوند. این موضوع به ویژه برای پزشکان و وکلای دادگستری دشوار است چرا که پیش از هرچیز باید مدارک حرفه‌ای خود را در آلمان تایید رسمی کنند و این فرایند چندان ساده‌ای نیست.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6041
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x