دوشنبه 17 ثور 1403 برابر با Monday, 6 May , 2024
جستجو
Close this search box.
رها کردن کارکنان موسسات آلمانی در افغانستان

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ بسیاری از کارکنان افغان موسسات آلمانی پس از تسلط طالبان بر افغانستان و تخلیه نیروهای آلمانی از این کشور، به حال خود رها شده اند. اکنون قرار است یک کمیسیون در مجلس آلمان، اشتباهات روی داده در زمان تخلیه نیروها را مورد بازبینی قرار دهد.

دو سال پیش تخلیه نیروهای آلمانی از افغانستان کامل شد. شش هفته بعد از آن طالبان قدرت را به دست گرفتند. به همین خاطر کارکنان افغان دو سال گذشته را با نگرانی از آزار و اذیت طالبان به سر برده اند.

تصاویر شوکه آور روند خروج عجولانه نیروهای خارجی از افغانستان، از طریق رسانه ها در جهان پخش شدند. در یکی از این تصاویر انسانهای مأیوس در میدان هوایی کابل دیده می‌شدند که در اطراف هواپیمای تخلیه امریکایی تلاش می‌کردند به گونه ای نجات داده شوند. زمانی که این هواپیما از زمین بلند می‌شد، چند تن در محفظه تایر های آن وارد شده و امید داشتند به این ترتیب به جای امن برسند؛ اما لحظاتی بعد آنها از ارتفاع زیاد به زمین افتاده و جان باختند.

هزاران نیروی کاری محلی که برای اردوی آلمان، سفارت و یا کمک‌های انکشافی آلمان کار می‌کردند، در افغانستان با ترس در مورد حفظ جان شان تنها گذاشته شدند.

یک کمیسیون تحقیقاتی برای افغانستان در پارلمان آلمان از تابستان سال گذشته به این سو در این مورد تحقیق می‌کند که چه اشتباهی هنگام خروج از افغانستان رخ داده است. بیش از ۴۰ نشست با مصاحبه های شاهدان عینی روشن کرده است که دفتر صدارت کشور با فقدان مدیریت سیاسی مواجه بوده است و این امر با روند دشوار بررسی های بروکراتیک همراه بوده است.

وزارت خانه های سهیم در این تحقیقات، علاقمندی های مختلف داشته اند و دورهای نشست نمایندگان ارشد وزارت خانه ها و ادارات متفق الرای نبوده اند و محاسبات اشتباهی مشاجره برانگیز در این مورد وجود داشته است که گویا اردوی افغانستان، طالبان را دست کم از پایتخت دور نگه خواهد داشت.

یک مدیر امور خطر برای انجمن همکاری های بین المللی آلمان (جی آی زید) که نیز وضعیت را نادرست ارزیابی کرده بود، از «یک تجربه غرور شکن و متواضع کننده» سخن گفته است.

در این کمیسیون تحقیقاتی یک مرد که نخواسته از او نام برده شود، وضعیت خروج از افغانستان را با خروج ایالات متحده امریکا از ویتنام در سال ۱۹۷۵ مقایسه کرد. او گفته است که همه به این نظر بوده‌اند که در افغانستان «صحنه های سایگون» وجود نخواهد داشت، «و اما همه ما در وسط چنین وضعیت قرار داشتیم.»

اردوی آلمان در این ارتباط از فبروری سال ۲۰۲۰ به بعد، پس از آنکه توافقنامه صلح میان طالبان و ایالات متحده امریکا امضا شد، تلاش کرد تا تخلیه امدادگران افغان اش را به آلمان آماده کند. یک دگروال، مسئول روند کاری نیروهای محلی در اردوی آلمان، در این ارتباط از مشکل مهم «محدودیت ظرفیت» در روند صدور ویزا سخن گفت.

برمبنای اظهارات شواهد عینی، در وزارت داخله آلمان «تصمیم گیرندگان حق اقامت» پذیرش گروهی را متوقف کردند و بر بررسی انفرادی اصرار می‌کردند. در این مورد به سندی ضرورت بود که براساس آن یک کارمند محلی باید ثابت می‌ساخت که به دلیل فعالیت اش برای آلمانی ها، شخصاً و به شدت مورد تهدید طالبان قرار دارد.

یک خانم حقوق دان از وزارت داخله آلمان تائید کرد که در این وزارت «یک قاعده روشن» علیه پذیرش گروهی وجود داشت. در آن موقع وزارت خارجه و وزارت همکاری های انکشافی آلمان عجله نداشتند. آنها می‌خواستند کارمندان افغان شان را در افغانستان نگه‌دارند، اما در نظرداشتند که بعد از خروج سربازان، در آنجا حضور داشته باشند.

یک دیپلومات ابراز نگرانی کرد که یک خروج نیروهای کاری محلی، می‌توانست یک سیگنال جدی سیاسی را در پی داشته باشد. یک سرپرست کارشناسان وزارت داخله آلمان تأکید کرد که از یک وضعیت «هرکه می‌تواند خود را نجات دهد»، باید جلوگیری می‌شد.

افزون برآن بررسی های روند کاری نیروهای محلی پیشین فقط زمانی کارکرد داشته است که سالانه فقط تا حدود ۲۰ نفر می‌خواستند به آلمان بیایند، اما این روند برای هزاران پناهجو ناکارا بوده است.

پیش شرط برای پذیرش این بوده است که متقاضی باید نخست یک شکایت نامه را در مورد اینکه در معرض خطر قرار دارد، به کارفرمای آلمانی خود ارایه می‌کرد، و بعد از آن درخواست ویزا برایش امکانپذیر می‌شد. قاعدتاً این درخواست در سفارت آلمان صورت می‌گیرد. اما در سفارت آلمان در کابل از حمله انفجاری در سال ۲۰۱۷ به بعد، دیگر دفتر صدور ویزا وجود نداشت. متقاضیان برای این کار باید به پاکستان و یا هند سفر می‌کردند.

در بهار سال ۲۰۲۱ به هرصورت اردوی آلمان در همین مورد توانست کمک اداری انجام دهد: سربازان برای سیستم ویزا از طریق وسایل موبایل آموزش دیدند و در پایگاه مزار شریف، اسامی، تاریخ های تولد و مشخصات بیومتریک همکاران محلی افغان شان را ثبت کردند. سپس این وسایل و نیز پاسپورت های کارمندان محلی با هواپیمای نظامی برای بررسی به آلمان انتقال داده شده و از همین طریق پس فرستاده شدند. به این ترتیب ویزا برای حدود ۲۲۵۰ امداگران اردوی آلمان و خانواده‌های شان صادر گردید.

اما بسیاری از کارمندان محلی از چنین حمایتی برخوردار نبودند. زمانی که نیروهای نظامی آلمان در پایان سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شدند، این کارمندان افغان در کشور شان باقی ماندند.

منبع: مهاجر نیوز

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4893
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x