جمعه 10 حمل 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024
جستجو
Close this search box.

یونان گروهی از امدادگران را در رابطه با قاچاق انسان محاکمه کرد

به گزارش خبرگزاری مهاجر ، بخشی از امدادگران خیر که جان بسیاری از پناهجویان را از خطر غرق شدن نجات داده بودند ، توسط دولت یونان به اتهام مشارکت در قاچاق انسان محاکمه شدند. این امدادگران که در عملیاتی برای نجات پناهندگان در یکی از جزایر شرقی یونان شرکت داشته اند، رقم شان به 24 تن می رسد.

دولت یونان 10 ژانویه 2023 در دادگاهی ، این گروه از امدادگران خیر را محاکمه کرد. این افراد گفتند : ما جز نجات جان مهاجرانی که در خطر بودند، کار دیگری انجام نداده ایم.

یکی از این امدادگران ، خانم ساره ماردینی، فعال سوری حقوق بشر است. ماردینی خود نیز پناهنده است. او و خواهرش یسرا ماردینی از شناگران رقابتی هستند. یسرا در رقابتهای المپیک در سال 2016 ریودوژانیرو و 2021 در توکیو شرکت داشت. از سرگذشت این دو خواهر سوریه ای فیلمی ساخته و در شبکه نت فلیکس پخش شده است.

یونان امدادگران را به اتهام قاچاق انسان محاکمه کرد

ماردینی که در جلسه روز سه شنبه محکمه حضور نداشت و شان بایندر، یکی دیگر از اعضای این گروه پس از بازداشت شان در سال ۲۰۱۸ بیش از سه ماه را در لیسبوس در زندان گذراندند. از جمله اتهامات آن ها جاسوسی، جعل اسناد و استفاده غیرقانونی از فرکانس های رادیویی بود.

قرار بود که به این دوسیه در سال ۲۰۲۱ رسیدگی شود، اما به خاطر مسائل اداری به تعویق انداخته شد. ماردینی و بایندر به جرم تخلف از قانون تحت تعقیب هستند، اما تا به حال چنین اتهاماتی علیه آن ها ارائه نشده است.

بایندر در حالی که پیش از آغاز جلسه بیرون از محکمه بود، گفت: «این حقوق بشر است که این جا محاکمه می‌شود. این مشکل بنیادین است.»

او گفت، امیدوار است که این مورد در جلسه محکمه همانگونه که برنامه ریزی شده بود، ادامه پیدا کند.

بایندر افزود: «این که ما باید (به این خاطر) به محکمه برویم، بسیار ناراحت کننده است، چون کاری که انجام دادیم، قانونی بود.» او افزود، این دوسیه باید به سرانجام برسد، قاضی باید تکلیف این دوسیه را مشخص کند. زیرا در غیر این صورت سایه ای از شک و تردید هرکس را که قصد جستجو و نجات (مهاجران را) دارد، تعقیب می‌کند.»

گروه های بین المللی حامی حقوق بشر به صورت گسترده از تعقیب متهمان انتقاد کردند.

سازمان عفو بین المللی برگزاری جلسه محکمه علیه امدادگران را «مضحک» خواند و از نهادهای دولتی یونان خواست که این اتهامات را لغو کنند.

نیلس مویژنیکس، مدیر سازمان عفو بین الملل در اروپا در بیانیه ای که پیش از برگزاری جلسه محکمه نشر شد، گفت: «سارا و شان کاری انجام دادند که هرکدام از ما در موقعیت آن ها باید انجام می دادیم. کمک به اشخاصی که در یکی از مرگبارترین مسیرهای اروپا در خطر غرق شدن هستند و کمک به آن ها در سواحل جرم نیست.»

او افزود: «این محکمه نشان می‌دهد که نهادهای یونانی برای جلوگیری از کمک های بشری و دلسرد کردن مهاجران و پناهجویان […] دست به هر کاری می‌زنند. ما شاهد این وضعیت در یک سلسله از کشورهای اروپایی هستیم.»

مویژنیکس افزود: «حتی این که چنین محکمه ای اصلا برگزار می‌شود، مضحک است.»

یونان که در سال ۲۰۱۵ و در اوج بحران مهاجرت شاهد آمدن حدود یک میلیون مهاجر و آواره ای بود از ترکیه به این کشور آمدند، همواره سعی می‌کند که مهاجرت را مهار کند. حکومت یونان به این منظور در امتداد مرز زمینی اش با ترکیه یک حصار مرزی را ایجاد کرده و در حاشیه جزایرش گزمه های نیروی دریایی را نیز افزایش داده است.

مقام های رسمی یونان می‌گویند که سیاست مهاجرت شان سختگیرانه اما عادلانه است. آن ها با وجود افزایش شواهد و مدارک در کشور، ادعای اخراج دسته جمعی پناهجویانی را که به خاک یونان می‌رسند و حق ارائه درخواست پناهندگی را دارند، رد می‌کنند. از این پروسه به نام «پوش بک» (عقب راندن اجباری) یاد می‌شود.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3109
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x