سه‌شنبه 11 ثور 1403 برابر با Tuesday, 30 April , 2024
جستجو
Close this search box.
آوارگان جهان

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ در سال گذشته میلادی تعداد بالغ بر 71/2 میلیون تن در سراسر جهان بر اثر عوامل مختلفی نظیر خشکسالی، فقر و قحطی و جنگ، مجبور به ترک محل زندگی خود شدند. این تعداد فقط مربوط به مهاجرت داخلی است و نسبت به دوره مشابه در سال پیش از آن با بیش از 20 درصد افزایش روبرو بوده است. اغلب مهاجران داخلی از کشورهای افغانستان و اوکراین اند.

طبق داده‌های “مرکز پایش و نظارت آوارگان داخلی” (IDMC) در ژنو، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۱ میلیون نفر در جهان به دلیل بروز جنگ، گرسنگی و تغییرات اقلیمی ناگزیر به ترک محل زندگی خود در داخل کشورشان شدند.

مرکز یاد شده گفته است، نزدیک به سه‌چهارم این افراد در ۱۰ کشور از جمله اوکراین، سوریه، افغانستان، جمهوری دموکراتیک کنگو و سودان آواره شده‌اند.

مرکز پایش و نظارت آوارگان داخلی در ژنو (IDMC) روز پنجشنبه ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) در گزارشی‌ که منتشر کرد آورده است، در پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۲ میلیون کودک، زن و مرد از درگیری‌های مسلحانه فرار ‌کردند.

بخش عمده این آوارگان یعنی ۳۲.۶ میلیون نفر، در نتیجه فاجعه‌های طبیعی مانند سیلاب، خشکسالی و رانش زمین مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. سیل در پاکستان باعث آوارگی هشت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شد.

17 میلیون نفر در اوکراین آواره شدند. طبق گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR)، حدود پنج میلیون اوکراینی نیز به اروپا پناه آورده‌اند.

در حقوق بین‌الملل به آوارگان داخلی و پناهندگان به عنوان دو پدیده متفاوت نگاه می‌شود. پناهندگان بیشتر از ظلم، خشونت و جنگ از سرزمین خود به کشور دیگری فرار می‌کنند در حالی که آوارگان داخلی مجبور به ترک محل سکونت خود در داخل کشور می‌شوند.

منبع: دویچه وله فارسی

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4430
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x