سه‌شنبه 18 ثور 1403 برابر با Monday, 6 May , 2024
جستجو
Close this search box.
نرخ اشتغال مهاجران در آلمان

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ اداره مهاجرت آلمان خبر از آسان سازی مهاجرت نیروی کار متخصص و اخذ «کارت آبی» برای این افراد، داد. این سازمان افزود: برخی از شرایط را برای اخذ راحت تر این کارت تغییر داده است. «کارت آبی اتحادیه اروپا» مدرک اقامتی مخصوص نیروی کار متخصص در کشورهای اتحادیه است. دارندگان این کارت شهروندان کشورهای غیر اروپایی اند که دارای مهارت یا تخصص خاص و یا مدرک دانشگاهی بالا هستند. دارندگان این کارت اجازه دارند در یکی از کشورهای عضو اتحادیه کار و زندگی نمایند. کلیه کشورهای اروپایی به جز دانمارک و ایرلند، کارت آبی را برای نیروی متخصص خارجی صادر می نمایند.

دولت آلمان به‌تازگی با بازنگری در چندین قانون مربوط به سیاست مهاجرتی خود گفته است تصمیم دارد نیروی کار خارجی بیشتری جذب کند. از جمله تغییرات اصلی که در مقررات صورت خواهد گرفت، کاهش حداقل حقوق و دستمزد است تا اتباع خارجی بیشتری بتوانند با کارت آبی اتحادیه اروپا به آلمان بیایند. بنابر مقررات جدید وضع‌شده، متقاضیان دریافت کارت آبی دیگر نیازی به ارائه مدرکی مبنی بر تسلط بر زبان آلمانی تا سطح به‌خصوصی ندارند. تاکنون کسانی که مایل به کار در آلمان با کارت آبی بودند باید با مدرکی ثابت می‌کردند که تجربه لازم را در کاری که در آلمان به آن‌ها پیشنهاد شده است دارند. حالا اما داشتن مدرک تخصصی در یک بخش خاص برای درخواست چنین مجوزی کفایت خواهد کرد.

تسهیلات دیگری که در قانون جدید دیده شده این است که شهروندان خارج از اتحادیه اروپا که با چنین کارتی در آلمان کار می‌کنند، می‌توانند کارفرمایان خود را در آلمان تغییر دهند. در عین حال، آوردن اعضای خانواده به آلمان با کارت آبی اتحادیه اروپا آسان‌تر خواهد شد.طبق تغییرات تصویب شده در قانون مهاجرت آلمان دو دسته جدید به زودی می‌توانند از کارت آبی آلمان بهره‌مند شوند.

متخصصان فناوری اطلاعات (IT) از این پس حتی اگر مدرک دانشگاهی نداشته باشند می‌توانند مدارک غیر‌رسمی خاصی را نشان دهند و کارت آبی را دریافت کنند. علاوه بر این، آن دسته از پناهجویان با مهارت بالایی که اقامتشان در آلمان یا سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در چهارچوب «متقاضی حمایت بین‌المللی» بررسی و تایید شده است، واجد شرایط درخواست کارت آبی برای کار در بخش بسیار ماهر و نیازمند به کارگر در آلمان خواهند بود.

آلمان به مانند دیگر مناطق اروپا به شدت از کمبود نیروی کار رنج می‌برد. دولت فدرال آلمان گفته است تا سال ۲۰۲۶ تعداد ۲۴۰ هزار جایگاه شغلی مازاد بر نیروی کار وجود خواهد داشت که باید پر شوند. یک گزارش مربوط به بازار کار که اخیرا توسط وزارت اقتصاد آلمان تهیه شده نشان می‌دهد که اگر همین حالا دولت اقدامات لازم را انجام ندهد، این کشور در سال ۲۰۳۵ یعنی ۱۲ سال دیگر دچار کمبود ۷ میلیون نیروی کار خواهد شد.

منبع: دیاران

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4235
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x