جمعه 10 حمل 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024
جستجو
Close this search box.
عدالت برای مهاجران در ایران

مدیر کل اتباع استان کرمان: باید مهاجرین غیر مجاز را کنترل کنیم

مدير كل امور اتباع خارجی استان کرمان گفت: طرح آمايش اتباع خارجي حاضر در استان کرمان در حال انجام بوده و عمده مشکل ما، در بحث اتباع غیر مجاز است.

به گزارش خبرگزاری «مهاجر» به نقل از رنا، محمدرضا مهدلو ترکمانی با بیان اینکه استان کرمان یکی از استان‌هایی است که میزبان تعداد زیادی از اتباع و مهاجرین خارجی به ویژه اتباع کشور افغانستان است، اظهار داشت: به تبع حضور این اتباع در استان، اداره کل اموراتباع و مهاجرین استانداری کرمان هم اقدامات خوبی را برای میزبانی از آنها انجام داده است.

وی با بیان اینکه حضور تعداد زیادی از اتباع غیرمجاز کشور افغانستان در ایران و استان کرمان یکی از دغدغه‌های مهم استان است، گفت: با توجه به اتفاقات اخیر کشور افغانستان تعداد زیادی از اتباع این کشور، مجبور شدند افغانستان را ترک کرده و به ایران مهاجرت کنند.

شناسایی و سرشماری اتباع

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان با اشاره به اینکه همه این افراد غیرمجاز و غیر قابل شناسایی بودند، افزود: خوشبختانه از انتهای سال قبل و امسال، شناسایی همه این اتباع آغاز شده و برای همه آنها مجوز موقتی صادر شود تا از حالت غیر مجاز خارج شده و برای مسئولان کشور قابل شناسایی باشند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح آمايش اتباع خارجي که در استان کرمان حضور دارند، در حال انجام است تا مشخصات آنها به روز شود، ادامه داد: این مسئله کمک می‌کند که تصمیم‌گیری‌های بهتری برای آنها داشته باشیم، البته تمام افرادی که مجوز دارند تحت نظارت ما هستند و عمده مشکل ما، در بحث اتباع غیر مجاز است.

تحصیل دانش آموزان اتباع

مهدلو ترکمانی با اشاره به اینکه در بحث تحصیل دانش آموزان اتباع خارجی در استان کرمان هم اقدامات خوبی انجام شده، گفت: بیش از 40 سال است که میزبان اتباع افغانستان بودیم و با توجه به فرمان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه فرزندان آنها از تحصیل باز نمانند، امکاناتی برای تحصیل آنها فراهم شده است.
وی با بیان اینکه در این راستا تلاش کردیم تا مدارسی را برای این دانش آموزان ایجاد کنیم، افزود: سال قبل یک مدرسه 10 کلاسه برای دانش آموزان اتباع خارجی ایجاد شد و 22 کلاس درس نیز به بعضی از مدارس کرمان اضافه شد تا از تراکمی که به وجود آمده بود، کاسته شود.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان با اشاره به اینکه در بحث امور دانشجویی اتباع خارجی هم اقداماتی انجام شده، بیان کرد: امسال حضور بیش از 600 نفر از دانشجویان اتباع خارجی در دانشگاه‌های آزاد و باهنر را داشتیم که ارتقای سطح فرهنگ و تحصیل آنها می‌تواند تاثیرات خیلی خوبی داشته باشد.

وضعیت بهداشت و درمان اتباع

وی با بیان اینکه در بحث ارائه خدمات بهداشتی و معیشتی هم اقدامات خوبی انجام شده، گفت: شرایط خاص اتباع را در استان کرمان داشتیم و برخی از آنها به تازگی وارد استان شده بودند و از وضعیت بهداشتی خوبی برخوردار نبودند.
مهدلو ترکمانی با اشاره به اینکه این مسئله باعث می‌شد که بعضی از شاخصه‌های بهداشتی استان کرمان تغییر کند و در این حوزه ورود کردیم و آموزش‌هایی داده شد، افزود: این اقدامات باعث شد مرگ مادران باردار در حین زایمان جلوگیری کرده و به شدت کاهش داشت.
وی با بیان اینکه در حوزه معیشتی هم سعی کردیم به افرادی که دچار مشکل بوده و امکان پرداخت هزینه‌های بیمارستان خود را نداشتند، کمک کنیم، ادامه داد: بیمه اتباع خارجی را پیگیری کردیم، حدود 10 هزار نفر از این افراد را با هماهنگی سازمان‌های بین المللی بیمه خدمات بهداشتی رایگان کردیم و اقشار آسیب پذیر آنها از این بیمه استفاده می‌کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان با اشاره به اینکه هماهنگی‌های لازم به وجود آمد و سازمان تامین اجتماعی این مجوز را داد که همه اتباع افغانستانی بتوانند بیمه تامین اجتماعی شوند و بعد از آن هم بتوانند سابقه بیمه خود را به هر جا که بخواهند جابه‌جا کنند، گفت: این اقدام بار زیادی را از دوش این خانواده‌ها برداشت.

شرایط کار و تردد اتباع

وی با بیان اینکه به هر حال هنوز تعدادی را اتباع خارجی در طرح شناسایی ما شرکت نکردند و این افراد غیر مجاز محسوب می‌شوند، افزود: از مردم در خواست داریم در زمان به کارگیری اتباع خارجی به مجوز آنها توجه کرده  از به کارگیری افراد غیرمجاز خودداری کنند.
مهدلو ترکمانی ادامه داد: این افراد یک کارت شناسایی و یک کارت کار دارند که باید این دو مقوله در زمان به‌کارگیری اتباع خارجی مد نظر کارفرمایان باشد، در غیر این صورت دچار مشکل می‌شوند.
وی با بیان اینکه تردد اتباع در محل‌های مشخص شده‌ای است که مردم ما معمولاً به این مسئله توجهی ندارند، گفت: هر تبعه خارجی برای تردد بین شهرها و استان‌ها حتماً باید برگه تردد داشته باشند، در غیر این صورت اگر محل اقامت خود را  بدون مجوز عوض کنند، غیر مجاز محسوب می‌شوند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1610
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x