شنبه 8 ثور 1403 برابر با Friday, 26 April , 2024
جستجو
Close this search box.
اعتراضات به قوانین مهاجرتی ایتالیا

احتمال افزایش کشته شدگان قایق مهاجران در ایتالیا تا 100 نفر/ تلاش سفارت افغانستان برای انتقال اجساد

 

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از بی بی سی؛ نمایند‌ه جمعیت مهاجران افغانستانی در ایتالیا می گویند که روز سه شنبه 9 اسفند/حوت، در سفارت افغانستان در ایتالیا جلسه ای اضطراری برای انتقال اجساد ده ها پناهجوی افغان که در حادثه غرق شدن کشتی، کشته شده اند برگزار شده است.

مشرقیوال رئیس جمعیت مهاجران افغانستانی در ایتالیا افزود: احتمال این می رود که تعداد کشته شدگان افغانستانی در این حادثه تا ۷۲ تن افزایش یابد. همچنین گفته شده تعدادی از مهاجران افغان‌ ساکن اروپا بخاطر یافتن عزیزان شان به ایتالیا آمده اند.

یک قایق چوبی حامل پناهجویان روز یکشنبه هنگام تلاش برای نزدیک شدن به ساحل شهر کروتونه غرق شد. تاکنون ۶۴ جسد یافت شده اما بیم آن می‌رود که بیش از صد نفر جان باخته باشند. شمار دقیق سرنشینان این قایق معلوم نیست اما بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. نمایندگان جامعه افغان‌ها در ایتالیا گفته‌اند که هر نفر تا حدود ۸ هزار یورو به قاچاقچیان انسان پرداخته بودند تا آن‌ها را به ایتالیا برسانند.

رئیس انجمن افغان‌های مقیم ایتالیا گفت همکارانش در صحبت با افغان‌هایی که در بیمارستان بستری هستند، دریافته‌‌اند شمار افغان‌ها در این قایق حدود ۱۳۰ نفر بوده است و ۷۲ نفر جان باخته‌اند. او گفت ۱۴ نفر از جان‌باختگان کودک و ۳۵ تن از آن‌ها زنان بوده‌اند. به اساس گزارش ها یک مرد افغان همسر و سه دختر خردسالش را در این رویداد دست داده است اما خودش با پسرش نجات یافته است.

وزارت خارجه طالبان نیز با انتشار اعلامیه‌ای شمار افغان‌هایی را که در این رویداد غرق شده‌اند ۸۰ نفر خوانده و از کمیته صلیب سرخ و نهادهای بین‌المللی خواسته است تا در انتقال آن‌‌ها به افغانستان کمک کنند. در اعلامیه این وزارتخانه همچنین از شهروندان افغانستان خواسته شده تا از مسیر‌های غیرقانونی به کشورهای خارجی سفر نکنند.

نماینده جامعه افغان‌ها گفته است هزینه انتقال هر جسد به افغانستان ۳۲۰۰ یورو است. آن‌ها گفته‌اند سفارت افغانستان در ایتالیا و افغان‌های مقیم این کشور وعده همکاری مالی کرده‌اند اما با این وجود چون تعداد قربانیان این رویداد زیاد است از افغان‌های مقیم اروپا خواستار همکاری و کمک شده‌اند.

سازمان ملل هم گفته است که اکثر پناهجویان این کشتی افغان‌ و تعدادی هم از ایران، فلسطین، سوریه و سومالی و پاکستان بودند. وزارت خارجه پاکستان هم با اعلام کشته شدن چهار شهروند این کشور گفته است که شانزده تن از شهروندانش از این حادثه نجات پیدا کرده‌اند.

سخنگوی پلیس ایتالیا گفته است که دو شهروند پاکستانی و یک شهروند ترکیه را در ارتباط به قاچاق این پناهجویان بازداشت کرده‌اند. برخی مسافران این کشتی گفته‌اند در حالیکه در صدمتری سواحل شهر کروتونه رسیده بودند توفان رخ داده و کشتی آب گرفته است. شماری از آن‌ها گفته‌اند که قاچاقبران برای سبک کردن کشتی برخی از پناهجویان را به آب پرتاب کرده‌اند.

پلیس ایتالیا گفته اجساد قربانیان را برای انجام مراسم دعا و احترام در یک ورزشگاه در این شهر گذاشته است. به دنبال این رویداد، جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا از رهبران اتحادیه اروپا خواسته برای توقف قایق‌های پناهجویان به مقصد این کشور، فوراً اقدام کنند.

از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان، ‌ده‌ها هزار نفر از شهروندان افغانستان از جمله کارمندان دولت سابق، هنرمندان، خبرنگاران و اقلیت‌های مذهبی و قومی کشور شان را به قصد اروپا و کشورهای امن ترک کرده‌اند و هزاران نفر در مسیر راه و آب‌های یونان، ایتالیا، ترکیه و ایران جان‌ خود را از دست داده‌اند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3659
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x