دوشنبه 10 ثور 1403 برابر با Monday, 29 April , 2024
جستجو
Close this search box.
صدور شناسنامه برای فرزندان اتباع خارجی

دوگانکی قانون مدنی ایران در رابطه با دریافت شناسنامه برای زنان افغانستانیِ مرد ایرانی جای بحث بسیار دارد. زن غیر ایرانی در صورت ازدواج با مرد ایرانی کلیه محدودیت‌های یک زن ایرانی را دارا می شود: « برای خروج از کشور ایران باید مورد تایید شوهر ایرانی باشد. اگر طلاق بگیرد نمی تواند فرزندان خود را از ایران خارج نماید. در رابطه با ارث و میراث ممنوعیت هایی دارد. این زن دوتابعیتی می‌شود چرا که تابعیت ایران به‌محض ازدواج به او تحمیل می‌گردد و…»

اما این موضوع شامل حال زنان پناهنده افغانستانی و عراقی نمی‌شود: «در 24فروردین‌ماه سال 1382 هیئت‌وزیران، «آیین‌نامه‌ ازدواج‌ مردان‌ ایرانی‌ با زنان‌ خارجی‌ آواره‌ (دارنده کارت هویت ویژه اتباع خارجه)» را تصویب کردند. طبق این آیین‌نامه زنان افغانستانی دارای کارت آمایش در صورتی شامل حال بند ۶ ماده ۹۷۶ می‌شوند که گذرنامه افغانستان را دریافت کنند.»

از منظر دریافت شناسنامه و تابعیت، فرزندانی که ثمره ازدواج زنان غیر ایرانی با مردان ایرانی هستند هیچ مانعی ندارد. به این دلیل که مردان ایرانی از این حق برخوردارند تا جدای از ملیت هسرانشان و در هر کشوری در جهان، تابعیت خود را به فرزندانشان نیز منتقل نمایند.

منبع: دیاران

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4379
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x