سه‌شنبه 28 حمل 1403 برابر با Tuesday, 16 April , 2024
جستجو
Close this search box.
داوود سرخوش

داوود سرخوش خواننده مهاجر افغانستانی، متولد 26 آوریل 1971، در روستای غجر باش دایکندی افغانستان. پدرش غلام حیدری در زمان محمد ظاهر شاه و محمد شاه از وکلای انتخابی منطقه بود. حاصل ازدواج غلام حیدری با کیمیا مادر داوود، چهار پسر و هشت دختر بود. داوود فرزند یازدهم خانواده است. وی زمانی که خیلی کوچک بود مادر خود را از دست داد.

داوود سرخوش
داوود سرخوش در جوانی

در 7 سالگی زیر نظر پدرش قرآن و شاهنامه را آموخت. هنگامی که معلم روستا فهمید که او در این سن خواندن و نوشتن بلد است او را به کلاس سوم فرستاد. داوود کلاس چهارم بود که جنگ شروع شد و تمامی میز و نیمکت های مدرسه روستا، در آتش جنگ سوخت.

در شب عید قربان سال 1983، طی یک حمله 23 تن از اعضای خانواده داوود اعم از برادرش، عمویش، پسر عموهایش، پسر عمه هایش و پسر داییهایش یک شبه به قتل رسیدند. زنان و کودکان آنها که آواره شده بودند در شهر کویته (شهری در پاکستان) ساکن شدند.

داوود سرخوش
داوود سرخوش در یکی از اجراهایش

به دلیل نا آشنایی با زبان اردو داوود مجبور شد تحصیل را از کلاس اول شروع کند، سه سال اول را در یک سال و سال چهارم و پنجم را در سال بعد خواند. او تحصیلات خود را تا کلاس دهم ادامه داد. در 9 سالگی ساز دمبورا را از برادرش یاد گرفت و در 17 سالگی شروع به آواز خواندن کرد. در سال 1995 با کبری نیکزاد ازدواج کرد و صاحب سه پسر به اسم های صبور، ذولفقار و یاسر شد. سپس در سال 1999 از پاکستان به انگلستان آمد.

داوود سرخوش تا کنون پنج آلبوم رسمی دارد، که آلبوم سرزمین من اولین آلبوم اوست و در بین ایرانیان و افغانیان طرفداران زیادی دارد. در سال 2016 از او به عنوان اسطوره موسیقی افغانستان یاد می شد.

آهنگ زمانه او زمانه داوود سرخوش یکی از مشهور ترین آثار اوست. با کلیک بر روی این متن از شنیدن آن لذت ببرید.

 

داوود سرخوش
داوود سرخوش در کهنسالی

 

 

 

 

اطلاعات بیشتر از این هنرمند به زودی در این صفحه قرار می گیرد.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=805
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x