جمعه 10 حمل 1403 برابر با Friday, 29 March , 2024
جستجو
Close this search box.
ایران 925 کودک افغان را اخراج کرده است

در 6 ماه گذشته ایران 925 کودک افغان را اخراج کرده است

مسئولان مناطق غربی افغانستان می گویند که در طول 6 ماه اخیر ، کشور ایران 925 نفر کودک را از ایران اخراج کرده و به افغانستان بازگردانده است. اغلب این کودکان در حالی که برای عبور از مرز بودند خانواده هایشان را گم کرده اند و به وسیله ی نیروهای مرزی ایران بازداشت شده و به کشور بازگردانده شده اند.

در حال حاضر سرپرستی این کودکان را نهادی امداد رسان در ولایت مرزی نیمروز به عهده گرفته است و این اطفال به دور از خانواده در آنجا به سر می برند.

امیر ۱۴ سال دارد و با خواهرش که ۱۰ سال دارد، هنگام عبور غیر قانونی از مرز بازداشت و به کشور برگردانده شده اند. امیر می گوید : مهاجرت از راه قاچاق اصلا خوب نیست و بسیار خطر دارد. او می گوید دلتنگ پدر و مادرش است و امید دارد که به زودی بتواند آنها را ببیند.

یکی از مسئولین محلی ولایت نیمروز گفت: در 6 ماه اخیر ۹۲۵ کودک بدون سرپرست از ایران به اجبار بازگردانده شده‌اند.

گفته شده است که پناهجویان هنگام عبور از مرز عمدتاً از سوی نیروهای مرزی ایران تعقیب می‌شوند و ناگزیر هستند فرار کنند. بیشتر این کودکان نیز هنگام فرار از تعقیب نیروهای مرزی ایران، از نزد خانواده‌ها جا مانده و دستگیر شده‌اند.

رییس کار و امور اجتماعی ولایت نیمروز گفت: «ما یک دفتر منطقه ای در نزدیک مرز ایجاد کرده‌ایم که این کودکان را تحویل بگیریم. تنها همین دفتر در شش ماه پسین ۹۲۵ کودک رد مرز شده از ایران را تحویل گرفته‌است.»

لایق الله یکی دیگر از کودکانی که به اجبار از ایران به افغانستان برگردانده شده می‌گوید: «تصمیم گرفتم برای کار به ایران بروم چون وضعیت اقتصادی ما بد است.»

در همین حال، یک نهاد مددرسان که به حمایت مالی صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل (یونیسف) کار می‌کند، در مرز با ایران دفتر منطقه ای ایجاد کرده و به کودکان رد مرز شده خدمات ارایه می‌کند.

عبدالقدیر سلطانی مسئول این نهاد می‌گوید: «در کمپ آی‌سی‌سی به آنان لباس، کفش و سه وعده غذا داده می‌شود. همکاران منطقه ای ما با خانواده‌های این کودکان در ولایات تماس می‌گیرند.»

این در حالی است که روزانه ده‌ها تن از شهروندان أفغانستان به شمول کودکان از ایران بازگردانده می‌شوند. به اساس آمار منتشر شده، تنها در 6 ماه گذشته ۲۰۰ هزار شهروند أفغانستان از ایران به بازگردانده شده‌اند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2665
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x