پنج‌شنبه 6 ثور 1403 برابر با Thursday, 25 April , 2024
جستجو
Close this search box.
سید ابراهیم رئیسی

با توجه به گزارشات اخیر، مبنی بر سخنان رئییس جمهور ایران، جناب سید ابراهیم رئیسی در جلسه تشکیل شده شورای اداری استان یزد، به ضرورت ایجاد “سازمان مهاجرین” برای رسیدگی به مشکلات مهاجرین اشاره کرد.

وی در این جلسه چنین گفت: “بخش اتباع وزارت کشور که در استانداری ها هم هست به تنهایی برای اداره مهاجرین کافی نیست  ما نیاز به سازمان فعال و کاآمدی داریم که بتواند به همه ابعاد مشکلات مهاجرین  را دنبال کند و باید سازمان مهاجرین را تشکیل دهیم تا بتوانیم به بهترین نحو به مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، حقوقی، ازدواج ، طلاق، مسائل شخصی و باقی مسائل رسیدگی کنیم.”

ایشان با توجه به اینکه مهاجرین  بیش از چندین دهه در کشور ایران حضور داردند گفت: ” موضوع اقامت مهاجرین به امروز و فردا خلاصه نمی شود و چندین دهه است که کشور ما میزبان این میمهمانان است. البته این میهمان ها در مسائل اجتماعی، فرهنگی مشکلاتی دارند که باید با تشکیل سازمان مهاجرین است، که با تمام قدرت به این مشکلات بپردازد.”

با در نظر گرفتن سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران، آقای خمینی(ره) که فرموده اند ” اسلام مرز ندارد”، و سخنان تازه آقای رئیسی می توان به آینده مهاجرین در ایران و برخورداری حق بایسته انسانی و اسلامی آنان، امید داشت.

 

کودکان افغانستانی در ایران

از باور ها تا رفتار ها

حضرت امام در سال 1361 هنگامی که در بازار تهران سخنرانی می کردند، مهاجرین افغانستانی را میهمان ایرانی ها خوانده اند و فرمودند: ” ما همه مسلمان هستیم، باید از مهاجرین پذیرایی کنیم و به آنها خدمت کنیم.” با این وجود، نا ملایمات و رفتار هایی که امروزه نسبت به مهاجرین می شود عکس سخنان و باور های بنیانگذار انقلاب اسلامی است.

هنگامی که خبرنگار خارجی، از جناب رئیسی درمورد حقوق مهاجرین در ایران سوال کرد. ایشان فرمودند که در یکی از سفر هایشان به شهر کرمان، شخصی که برایشان آب آورد یک مهاجر افغانستانی بود!. از این سخن برداشت می شود که ایشان شخصیت یک مهاجر را بالاتر از همانی که هست، نمی بینند و حضور او در چنین مکانی را بالاترین حق یک مهاجر می دانند.

این در حالیست که، در این سر قصه مهاجرین افغانستانی، خصوصا طبقه تحصیل کرده و فرهنگی، از عشق به آرمان های انقلاب اسلامی وتوهین ها و تبعیضاتی که دیده اند می گوید. همچنین طبق گزارشات وجود کارگران مهاجر باعث رونق گرفتن کارهای ساختمانی در ایران در دوره بازسازی بوده است.

 

سالهاست که سازکار بسیاری از کشور های مهاجر پذیر در مورد مسائل مهاجرین مشخص شده و تکلیف مهاجرین با توجه به فرهنگ و باور های کشور میزبان، مشخص است. در ایران اما، مهاجرین نسل سوم و چهارم مخصوصا مهاجرین افغانستانی که از نظر دین، فرهنگ و مذهب با ایرانیان مشترک اند هنوز تکلیف مشخصی ندارد. امیدواریم سازمان مهاجرین بتواند دغدغه مهاجرین رابر طرف سازد و آنها را به حقوق انسانی خود برساند مخصوصا نسل های سوم و چهارم که سرمایه و نیروی متخصص و متعهد آینده به شمار میروند.

 

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=648
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x