شنبه 15 ثور 1403 برابر با Saturday, 4 May , 2024
جستجو
Close this search box.
پلیس پاکستان

در حالی که بیش از ۳۵۰ هزار مهاجر عمدتا «اخراج اجباری» افغانستانی در حدود یک هفته از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند، فعالان حقوق بشر می‌گویند «هزاران پناهجو» که به پاکستان گریخته‌اند، از ترس بازگشت اجباری «مخفی شده‌اند».

روند اخراج اجباری مهاجران سبب سردی روابط اسلام آباد و کابل نیز شده است و رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع دولتی گزارش داده که پاکستان دیگر حامی حکومت طالبان در سطح بین‌المللی نخواهد بود.

یک زن ۲۳ ساله افغان گفته است: «دروازه از بیرون قفل است… داخل خانه قفل شده‌ایم، نمی‌توانیم بیرون بیاییم، نمی‌توانیم لامپ‌ها را روشن کنیم، حتی نمی‌توانیم با صدای بلند حرف بزنیم.»

او همچنین گفته است که با ده‌ها نفر دیگر نیز قبل از رفتن به یک مخفیگاه جدید به صورت آنلاین در یک پناهگاه صحبت کرده است.

برخی دیگر از پناهندگان گفته‌اند که حامیان محلی آن‌ها روی دروازه بیرون قفل گذاشته‌اند تا همسایه‌ها فکر کنند، خالی است.

این زن که اهل کابل پایتخت افغانستان است، به رویترز گفته است در صورت بازگشت به افغانستان از پیگرد حکومت طالبان می‌ترسد.

در همین حال، مسئولان طالبان می‌گویند حدود ۵۰ هزار نفر از گذرگاه اسپین بولدگ در قندهار وارد کشور شده‌اند. بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیز در یک هفته اخیر از گذرگاه تورخم در ننگرهار نیز وارد این کشور شده‌اند.

علی محمد حقمل، از مسئولان طالبان در گذرگاه مرزی اسپین بولدک به طلوع‌نیوز کابل گفته است «بیش از ۶۵۰۰ خانواده» در میان افراد بازگشتی از این محل هستند.

حکومت پاکستان اعلام کرده است که تصمیم به اخراج اجباری حدود ۱/۷ میلیون افغان فاقد مدرک از این کشور گرفته‌اند و به اعتراضات و درخواست‌های تجدید نظر در این تصمیم توجهی نشان نداده است.

همچنین حکمت الله فیضانی، یک افسر امنیتی در یک اردوگاه مهاجران در اسپین بولدک، گفته است «بازگشت کنندگان از بدرفتاری و آزار و اذیت پلیس پاکستان شکایت دارند و گفتند که نیروهای امنیتی پاکستان، آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند و دارایی‌های آنها را نیز ضبط کرده‌اند.»

در همین حال، سازمان جهانی غذا هشدار داده است که هزاران نفر از شهروندان افغانستان که روزانه از پاکستان به کشور به زور اخراج می‌شوند در معرض گرسنگی شدید قرار دارند.

هرالد منهارت، معاون اجرایی این سازمان، گفته است که افغانستان از قبل با بحران گرسنگی رو بروست، و حدود ۱۵ میلیون نفر در این کشور در حال حاضر نمی‌دانند وعده بعدی غذای‌شان را چگونه تامین کنند.

نصرت الله محبت، پناهنده‌ای که به افغانستان بازگشته، می‌گوید که قبلا روزنامه‌نگار بود اما پس از سقوط جمهوریت، از طریق مرز اسپین بولدگ به پیشاور مهاجرت کرد.

او گفت که اخیرا زندگی در آنجا «بسیار تلخ» شده است و افزود: «وقتی برگشتیم، در راه سختی‌های زیادی دیدیم، زنان افغانستانی کتک خوردند، من هرگز این وضعیت را فراموش نمی‌کنم».

روز گذشته، عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه طالبان، اخراج پناهجویان افغانستانی از پاکستان را اقدامی خلاف اصول بین المللی خواند و به نهادهای امنیتی پاکستان هشدار داد که از رفتار ناشایست با مهاجرین افغانستانی دست بردارند.
«پاکستان دیگر حامی حکومت طالبان در سطح بین‌المللی نیست»

اما انوارالحق کاکر، نخست وزیر موقت پاکستان گفته است که موارد حملات دهشت‌افکنانه طالبان پاکستانی پس از تسلط طالبان بر افغانستان در کشورش تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان به نقل از منابع دولتی گزارش داده است که «در یک تغییر رویکرد عمده پاکستان تصمیم گرفته است که پس از این از حکومت طالبان افغانستان در سطح بین‌المللی حمایت نکرده و هیچ کمک دیگری نکند.»

به گفته این منابع اسلام آباد دیگر «امتیازات ویژه» به حکومت طالبان نخواهد داد و با از دست دادن این حمایت رسمیت حکومت طالبان در سطح بین‌المللی مشکل‌تر خواهد شد.

مقام‌های پاکستانی در نشست‌های بین‌المللی از جمله در سازمان ملل همواره خواستار رفع تحریم‌های طالبان و تحویل میلیاردها دلار مسدود شده افغانستان و تعامل با حکومت طالبان می‌شدند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=5930
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x