یکشنبه 16 ثور 1403 برابر با Sunday, 5 May , 2024
جستجو
Close this search box.
رای دادن مهاجران افغانستانی در انتخابات ترکیه

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ در جریان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه که امروز برگزار شد، هزاران تن از مهاجران افغانستانی در ترکیه که طبق قانون این کشور حق رای دادن داشتند همانند شهروندان این کشور رای خود را در صندوق انداختند.

گفته شده که در مناظرات انتخاباتی بین کاندیداها، مسائل مهاجران و حضور اتباع کشورهای خارجی در این کشور جنجالی شده بود. به همین دلیل این انتخابات برای پناهندگان افغانستانی و اتباع دیگر کشورها که به عنوان سرمایه گذار اقامت این کشور را دریافت کرده اند، بسیار مهم است. رای‌گیری انتخاباتی در ساعات غروب (پنج بعد از ظهر به وقت محلی) تمام شد و شمارش آرا شروع شده است.

ده‌ها هزار نفر در ترکیه، در کنار اینکه این کشور مسیر اصلی سفر پناهجویان از جمله افغان‌ها به کشورهای اروپایی است همچنین بویژه در یک دهه اخیر به دلیل فرصت‌های مختلف بویژه سرمایه گذاری، توانسته‌اند اسناد اقامت طولانی مدت و تابعیت دریافت کنند. همچنین پس از روی کارآمدن طالبان، هزاران پناهجو به شمول چهره‌های سیاسی و نظامی پیشین افغانستان نیز در ترکیه مسکن‌ گزین شده‌اند.

بحث‌انگیزشدن سرنوشت مهاجران و شهروندان خارجی در کارزاهای انتخاباتی، خارجی‌ها به شمول افغانها را برای شرکت در این دور از انتخابات بیش‌ترعلاقمند کرده بود. یک شهروند افغانستان-ترکیه‌ای نیز برای بدست آوردن کرسی پارلمان از شهر استانبول در انتخابات پارلمانی نامزد شده بود.

عزت‌الله سادات، مهاجر افغان که به تازگی وارد میدان سیاست ترکیه شده است، در مورد سیاست اردوغان و رقبای او در قبال شهروندان خارجی و مهاجران می‌گوید:

«در یک سال اخیر موضوع مهاجران به ویژه مهاجران افغان و مهاجران سوریه جنجال برانگیز شد. این موضوع یک مشکل بزرگ برای دولت فعلی نیز شده است. به همین منظور دولت تدابیری را روی دست گرفته است. دیدگاه احزاب ائتلاف اپوزیسیون این است که در صورت پیروزی در انتخابات، تا شش ماه افغانها و شهروندان سوریه را از کشور اخراج خواهند کرد. اما موضع دولت فعلی در مورد شهروندان افغان و سوریه قبل از انتخابات و همچنین پس از انتخابات مثبت است.»

تغییر قوانین مهاجرت ترکیه «زمان‌‌گیر» خواهد بود

حمید جویا، کارشناس مسایل منطقه‌ای مقیم ترکیه می‌گوید بحث اخراج خارجی‌های دارای تابعیت و اقامت در انتخابات سبب شد که خارجی‌ها به شمول افغانها فکر کنند که آینده‌شان با این انتخابات گره خورده است، اما به قول او برنامه اپوزیسیون به این زودی‌ها قابل اجرا نخواهد بود.

او گفت: «یک نگرانی وجود دارد که اگر حکومت فعلی تغییر کند، اپوزیسیون پس از پیروزی، افغانهای دارای اقامت و شهروندان خارجی را از ترکیه اخراج خواهد کرد. این یکی از شعارهای مبارزات انتخاباتی بود. اما حتی اگر حزب حاکم پیروز هم نشود، به شیوه‌ای که اپوزیسیون در جریان مبازرات انتخاباتی مطرح کرد، اخراج افغانها به آن اندازه جدی نخواهد بود.»

او افزود که «طبعا شاید برخی قوانین را تغییر بدهند، روند اجرای اقامت را پیچیده‌تر کنند و یا هم بیم آن وجود دارد که اقامت شهروندان خارجی را تمدید نکنند، اما این کار هم به زودی امکان پذیر نیست، زیرا همه این موارد براساس قوانین انجام شده و تغییر این قوانین زمان‌گیر خواهد بود، زیرا در صورت پیروزی ائتلاف اپوزیسیون، برخی مسایل دیگر داخلی ترکیه در اولویت قرار دارد تا موضوع اخراج شهروندان خارجی و افغانها و شهروندان سوریه‌ای».

او در مورد نقش افغانها در انتخابات ترکیه می‌گوید دریافت اسناد و مدارک تابعیت در نتیجه فرصت‌های سرمایه گذاری تعداد افغانهای واجد شرایط رای دهی در ترکیه را افزایش داده است.

«تعدادی از افغانها در سالهای ۱۹۸۰ به ترکیه آمدند و تابعیت اخذ کردند که در حال حاضر تعداد آنها به حدود ۵۰ هزار نفر می‌رسد. اکثریت آنها در منطقه مرزی با سوریه مستقر شده‌اند. تقریبا ۷۰ هزار مهاجر از افغانستان که پس از سال ۲۰۱۰ با استفاده از قانون سرمایه گذاری، جایداد (املاک) خریداری کرده و تابعیت بدست آورده‌اند، در شهرهای مختلف ترکیه زندگی می‌کنند که نزدیک به ۱۵ هزار آنها در شهر استانبول زندگی می‌کنند و آنها نیز حق رای دارند».

عزت الله سادات از ولایت فاریاب افغانستان و فارغ‌التحصیل رشته پزشکی نظامی در دانشگاه‌های ترکیه است.
او خود را «اولین» مهاجر از افغانستان می‌داند که نامزد پارلمان ترکیه شده است، «من تنها نامزد از حزب ‘وحدت بزرگ’ هستم. در انتخابات های قبلی برخی دوستان افغان نامزد بودند، اما با توجه به سیستم انتخابات ترکیه، آنها شامل فهرست نهایی نشدند یا هم قابل ملاحظه نبودند. من در بین ۳۵ نامزد از حزب وحدت در ردیف ششم هستم». او افزود که در صورت راه یافتن به پارلمان، حل مشکلات مهاجران در ترکیه در دستور کارش خواهد بود.

منبع: بی بی سی فارسی

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4468
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x