چهارشنبه 5 ثور 1403 برابر با Wednesday, 24 April , 2024
جستجو
Close this search box.
افزایش مهاجران در آلمان از راه بالکان

افزایش ورود چشمگیر پناهندگان از منطقه بالکان به اتحادیه اروپا

پناهندگان بسیاری وارد منطقه روهر آلمان شده اند، دیگر جایی برای اسکان آنها وجود ندارد و ظرفیت همه ی اقامتگاه ها پر شده است. این وضعیت خبر از ورود چشمگیر پناهندگان به این کشور می دهد. ساختمان شهرداری نیز پر شده است دیگر چاره ای نیست جز این که پناهندگان را در یکی از سالن های اجتماعات شهر که در آن کنفرانس ها برگزار می شد، جای دهند.

ظرفیت بسیاری از شهرهای دیگر نیز پر شده است ، مانند شهرهای بوخوم،زاکسن و بایرن. این شرایط به دلیل موج بزرگ مهاجرانی است که اخیرا از سوریه و افغانستان به این شهر ها رسیده اند که اکثر آنها را کودکان زیر سن قانونی تشکیل داده اند.

همه ی این گزارش ها حکایت از این دارد که در هفته های گذشته سیل عظیمی از مهاجران خود را به آلمان رسانده اند.

ورود پناهجویان از صربستان و بوسنی هرزگوین بدون ویزا

بسیاری از این پناهندگان از مسیر بالکان وارد می شوند و شمار پناهندگانی که از این راه وارد اتحادیه اروپا می شوند هر روز بیشتر می شود.

دلیل این امر می تواند این باشد که عبور از دریای مدیترانه در فصل زمستان بسیار خطرناک است و معمولا شمار پناهندگانی که از این مسیر می آیند در آخر تابستان هر سال افزایش پیدا می کنند.

در اتریش تعداد زیادی از پناهندگان هندی و تونسی هستند این امر به این دلیل است که این افراد می توانند بدون ویزا به صربستان وارد شوند و بعد از آن خود را به کشورهای دیگر اتحادیه برسانند.

در همین خصوص ، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ گفته که تعداد قابل توجهی از پناهجویان بدون پاسپورت به این کشور می رسند. او در عین حال می گوید که این تنها صربستان نیست که می تواند دروازه ورود به اروپا تلقی شود؛ به عنوان مثال مهاجران از ترکیه نیز می توانند از طریق بوسنی و هرزگوین بدون ویزا وارد اروپا شوند.

افزایش پناهندکان پس از جنگ اوکراین و روسیه

یودیت کوهلنبرگر، محقق امور مهاجرت در وین ، پایتخت اتریش ، از یک «مهاجرت ترکیبی» سخن می گوید . به باور او پناهجویانی که وارد اروپا شده اند می توانند نقش پررنگی در خصوص کمبود فزاینده نیروی کار در اروپای غربی ایفا کنند.

از آنجایی که هیچ راه قانونی برای ورود این افراد به اروپا وجود ندارد آنها بلافاصله پس از رسیدن به کشورهای یاد شده تقاضای پناهندگی می کنند تا از اخراج خود جلوگیری کنند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که افزایش شمار پناهجویان در کشور های اروپایی تنها یکی از پیامدهای تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است.

نرخ قاچاقچیان و مسیر راه در منطقه بالکان

قاچاقچیان در مسیر بالکان بار دیگر فعال شده اند و بر اساس یافته های شبکه آلمانی ard اغلب به شکل بی رحمانه ای با مهاجران رفتار می کنند.

تماس با قاچاقچیان چندان دشوار نیست ؛ در یک گروه تلگرامی که نامش شبیه آژانس های مسافرتی است ، می توان با آنها وارد مکالمه شد و حتی اطلاعاتی درباره مسیر حرکت و قیمت ها دریافت کرد. یکی از آنها می گوید که سفر از ترکیه به صربستان 2500 یورو هزینه دارد که شامل یک شب اقامت در شهر صوفیه پایتخت صربستان نیز می شود.

این سفر بین 3 تا5 روز طول می کشد و پناهجو مسیری در حدود 20تا30 کیلومتر را پیاده طی می کند، قاچاقچی اما نمی تواند موفقیت در رسیدن به مقصد را تضمین کند: «این قاچاق است؛ امیدواریم خداوند کار را برای ما راحت کند».

موافقتنامه دوبلین در رابطه با پناهجویان اتریش

یودیت کوهلنبرگر می گوید که مرزها در جنوب شرقی اروپا با دقت بیشتری از سوی مرزبانان محافظت می شوند و از این رو شمار بیشتری از پناهجویان بازداشت می شوند. این پناهجویان نیز به منظور جلوگیری از اخراج خود تقاضای پناهندگی می دهند اما بسیاری از آنها منتظر نتیجه درخواست پناهندگی خود نمی مانند و تنها پس از چند روز به مسیر خود ادامه می دهند و کسی هم نمی تواند مانع آنها شود.

در اتریش و بر اساس فرمانی از ماه اوت گذشته ، مصاحبه های اولیه با پناهجویان نه تنها در مرز با مجارستان بلکه در سایر ایالت های اتریش نیز قابل انجام است و همین باعث شده تا بسیاری از پناهجویان با تهیه بلیط قطار به استان های مختلف اتریش سفر کنند.

از این رو کسانی که به هر دلیل مصاحبه اولیه آنها در اتریش انجام نشده است شانس خود را در سایر کشورها امتحان می کنند. چرا که بر اساس موافقتنامه دوبلین آن کشوری مسئول رسیدگی به درخواست پناهجو است که پناهجو برای اولین بار در اتحادیه اروپا پا به خاک آن کشور گذاشته و ثبت نام کرده باشد. در صورتی که یک پناهجو در یک کشور اتحادیه اروپا برای اولین بار انگشت نگاری شده و به کشور دیگری برود ، کشور دوم می تواند بر اساس قانون دوبلین وی را به همان کشور اول اخراج کند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1900
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x