آخرین سرشماری برگزار شده در امریکا نشان می دهد بافت جمعیتی این کشور و به تبع آن مسائل فرهنگی و سیاسی آن در دهه های آینده تحت تأثیر رشد جمعیتی لاتین تبارها و آسیایی تبارهای امریکا قرار خواهد داشت.

کارشناسان می‌گویند سرشماری ۲۰۲۰ حاکی از تغییراتی در بافت جمعیتی آمریکا است که بر سیاست این کشور تاثیر خواهد گذاشت. تعداد آمریکایی‌هایی که خود را سفیدپوست می‌دانند برای نخستین بار به زیر ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است و رشد جمعیت مدیون اقلیت‌های قومی است.

نتایج این سرشماری که هر ده سال یک بار انجام می‌گیرد مبنای مرزکشی حوزه‌های انتخابی پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده خواهد بود.

این اطلاعات که همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا جمع‌آوری شده است احتمالا فشار زیادی به روح و روان فعالان سیاسی وارد خواهد کرد.

تغییرات جمعیتی تمامی محله‌های آمریکا طی ده سال گذشته در آن بازتاب خواهد یافت، و شامل اطلاعات نژادی و قومیتی، و همچنین تعداد افرادی که می‌توانند در انتخابات شرکت کنند می‌شود.

جمعیت در ده سال گذشته با ۷.۴ درصد افزایش به ۳۳۱‍ میلیون نفر رسید که کندترین نرخ رشد از دهه ۱۹۳۰ به بعد است.

اندکی بیش از نیمی از این رشد ناشی از افزایش جمعیت لاتین‌تباران آمریکا بوده است که در سال ۲۰۲۰ به ۶۲.۱ میلیون نفر، یا ۱۸.۷ درصد جمعیت کل کشور رسید، در حالی که در سال ۲۰۱۰ ۱۶.۴ درصد و در سال ۲۰۰۰ ۱۲.۶ درصد بود.

علاوه بر این، جمعیت آسیایی‌تباران نیز با ۳۵ درصد افزایش به ۲۴ میلیون نفر رسید و سریعترین رشد در بین گروه‌های جمعیتی را به خود اختصاص داد. جمعیت سیاه‌پوستان نیز ۵.۶ درصد رشد کرد، اما نسبتش به کل جمعیت آمریکا در عمل ثابت ماند و در حد ۱۲.۱ درصد باقی ماند.

دانشگاهیان عقیده دارند که این تغییرات شاید موجب بروز یک هویت جدید شود. ان مورنینگ، استاد دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب “ماهیت نژاد”، می‌گوید “مجبور خواهیم شد راه‌های جدیدی برای این که بفهمیم آمریکایی کیست پیدا کنیم.”

سرشماری

این راه‌های جدید در قدم اول پای صندوق‌های رای به چشم خواهند آمد، چرا که نتایج این سرشماری برای تعیین مرزهای جدید حوزه‌های انتخابی کنگره استفاده خواهد شد و بر نتیجه رای‌گیری تاثیر خواهد گذاشت.

نقشه این حوزه‌ها یا توسط کارگروه‌های مستقل کشیده خواهد شد یا دولت‌های ایالتی، و به همین خاطر حزب حاکم در این ایالات می‌تواند به شدت در این روند اعمال نفوذ کند.

در ۲۰ ایالت، جمهوری‌خواه‌ها بر این روند تسلط دارند و در ۱۰ ایالت نیز دموکرات‌ها. کار در باقی ایالت‌ها به عهده گروه‌های مستقل است.

در انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده از این حوزه‌های جدید استفاده خواهد شد.

این تغییرات جمعیتی شاید بعضی از محافظه‌کاران را به فکر مثله کردن حوزه‌های انتخابی بیاندازد تا از این راه قدرت سیاسی خود را حفظ کنند، احتمالی که باعث نگرانی بعضی از چپگرایان شده است. اقلیت‌های قومی و نژادی معمولا بیشتر به دموکرات‌ها رای می‌دهند.

مارک موریال، رئیس سازمان حقوق مدنی اتحادیه ملی شهری، می‌گوید “خبر کاهش نسبی جمعیت سفیدپوست، و ادامه افزایش جمعیت سیاه‌پوستان و تیره پوستان (شامل جنوب آسیایی آمریکایی‌ها) احتمالا گروه‌های ضددموکراتیک و مضطرب نژادی در مجالس ایالتی را تحریک خواهد کرد.”

اما چارلز بولاک، استاد علوم سیاسی در دانشگاه جورجیا و نویسنده کتاب “بازمنطقه‌بندی: سیاسی‌ترین فعالیت در آمریکا”، می‌گوید این تغییرات جمعیتی کار را برای جمهوری‌خواه‌ها سخت‌تر خواهد کرد و آن‌ها نمی‌توانند با رسم حوزه‌های جدید پیروزی خود را در یک دهه آینده تضمین کنند.

موانع سرشماری

 

نیویورک

منبع تصویر، Alexander Spatari

همه‌گیری باعث بروزی نگرانی نسبت به توانایی اداره آمار به جمع‌آوری دقیق داده، و کم‌شماری احتمالی در سراسر کشور شد.

ماموران سرشماری و فعالان در عین حال نگران این بودند که طرح جنجالی دولت ترامپ مبنی بر گنجاندن پرسشی در باره وضعیت شهروندی باعث بی‌میلی برخی از اقلیت‌ها به شرکت در سرشماری شود.

رونالد ژارمین، معاون اداره سرشماری ایالات متحده، پذیرفته است که این اداره دیر برای جمع‌آوری اطلاعات اقدام کرد، و پاسخ همه پرسش‌ها را نیز پیدا نکرد، اما از صحت کار این اداره مطمئن است.

با این حال، بعضی از فعالان از همین حالا دارند برای ثبت شکایت در دادگاه و به چالش کشیدن دقت داده‌ها و مرزکشی جدید حوزه‌ها بر اساس آن‌ها آماده می‌شوند.

کیمبال بریس، مشاور ساکن ویرجینیا که در مسائل انتخاباتی با دولت‌های ایالتی و محلی کار می‌کند، می‌گوید “ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که بدگمانی به همه چیز زیاد است، و این قبیل داده هم یکی از آن‌هاست.”

نویسندگان: تارا مک‌کلوی و برند دیباسمان، بی بی سی