شنبه 15 ثور 1403 برابر با Saturday, 4 May , 2024
جستجو
Close this search box.
پلیس پاکستان

ژنرال عاصم منیر، فرمانده ستاد ارتش پاکستان از روند اخراج اجباری مهاجران افغانستانی از این کشور حمایت کرده و گفته است که به «نفع پاکستان» است.
به گزارش خبرگزاری مهاجر، اولین بار است که فرمانده ارتش پاکستان از تصمیم انوارالحق کاکر، نخست وزیر موقت این کشور برای اخراج حدود ۱.۷ میلیون مهاجرافغانستانی بدون مدرک، علنی حمایت می‌کند.فرمانده ارتش پاکستان در دیدار از پیشاور گفته است: «اتباع خارجی غیرقانونی به صورت جدی بر امنیت و اقتصاد پاکستان تأثیر می‌گذارند. تصمیم حکومت برای بازگرداندن آنها به نفع پاکستان گرفته شده است.»

به گفته مسئولان دو کشور، از اوایل ماه نوامبر که پاکستان مهلت ترک مهاجران از این کشور را صادر کرد، حدود ۴۵۰ هزار نفر به افغانستان بازگشته‌اند.ژنرال منیر که در میان فرماندهان ارتش در پیشاور صحبت می‌کرد، افزود: «اتباع خارجی غیرقانونی بنا به نورم‌های تثبیت شده به روشی انسانی و آبرومندانه به کشورشان بازگردانده شوند.»

روند اخراج مهاجران به پاکستان سبب افزایش تنش میان اسلام آباد و کابل شده است و ٰمقام‌های طالبان در مورد پیامدهای آن هشدار داده‌اند.پلیس پاکستان مهاجران بدون اسناد را در شهرهای مختلف این کشور دستگیر کرده و به اردوگاه‌های مهاجران انتقال داده و به افغانستان برمی‌گرداند.پیشتر سازمان دیده‌بان حقوق‌ بشر در گزارشی گفت که پلیس پاکستان در روند اخراج مهاجران افغان از این کشور مرتکب «تخلفات گسترده‌ای» شده‌ است. این سازمان به نقل از برخی از زنان مهاجر افغان گفته است که ماموران پلیس پاکستان بعضی از زنان و دختران مهاجر افغان را در مواردی «مورد آزار جنسی» قرار داده است. پلیس پاکستان این اتهامات را رد کرده است.

وزیر کشور ایران: طالبان از ما فرصت خواسته است

در همین حال، اخیرا ایران نیز روزانه هزاران تن از مهاجران افغانستانی را از سطح شهرهای این کشور بازداشت کرده و در گذرگاه‌های مرزی تسلیم مسئولان طالبان می‌کند.رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که احمد وحیدی، وزیر کشور ایران، روز سه‌شنبه در اهواز گفته است «با حکومت طالبان صحبت کردیم که این اتباع باید برگردند و طالبان از ما فرصت خواست».وزیر کشور که عضو شورای امنیت ملی نیز است، افزوده است که «اتباعی که مجوز ندارند، باید برگردانده شود و کسانی هم که مجوز دارند باید سامان‌دهی شوند.»پیشتر یک مقام دیگر ایرانی گفته بود بنا به دستورالعمل شورای امنیت ملی، زندگی و کار افغان‌ها در ۱۶ استان از ۳۱ استان ایران ممنوع است.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از خشونت‌ها علیه مهاجران افغانستان در ایران منتشر شده است. در پی قتل یک نوجوان در نزاع خیابانی در میبد یزد در ایران، شماری از افراد معترض به محله‌های سکونت مهاجران افغانستان حمله کرده و خانه‌های آن‌ها را آتش زدند.عبدالرحمن رشید، معاون وزارت امور مهاجران طالبان، گفت که از اول نوامبر سال جاری تا ۳ دسامبر حدود ۱۳۴ هزار نفر از ایران به افغانستان بازگردانده شده‌اند.مسئولان طالبان می‌گویند که مهاجران از ایران به صورت «داوطلبانه یا اجباری» به کشور بازگردانده می‌شوند. شماری از این افراد در زمان تلاش برای عبور از مرز زمینی ترکیه به ایران رانده شده و به افغانستان اخراج می‌شوند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6298
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x