شنبه 8 ثور 1403 برابر با Saturday, 27 April , 2024
جستجو
Close this search box.
پاکستان

دادگاه عالی پاکستان روز جمعه رسیدگی به درخواست فعالان حقوق بشر برای توقف بازگرداندن اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرده است.

عمر ایجاز گیلانی، وکیل مدافع فعالان حقوق پناهندگان گفته است «به دلیل فوریت‌ها، از آنجایی که هزاران نفر هر روز در رنج کشیدن به سر می‌برند، از دادگاه درخواست کرده‌ام تا اوایل هفته آینده به این پرونده رسیدگی کند.»

به گفته او، سه قاضی که به این پرونده رسیدگی می‌کنند از وزارت‌های کشور، خارجه و مقامات نظامی خواسته‌اند تا در مورد روند اخراج پناهجویان افغانستانی را به این دادگاه توضیح ارائه کنند.

این وکیل گفته است که به ويژه کودکان افغان که متولد پاکستان هستند بنا به «حق تولد» نباید اخراج شوند.

از اول اکتبر تاکنون بیش از ۳۷۰ هزار مهاجر افغانستانی فاقد اسناد اقامت از پاکستان به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

یک درخواست دیگر در مورد اعطای تابعیت به کودکان مهاجر متولد پاکستان است که بنا به قوانین در جنوب آسیا، حقوق آنها تضمین شده و نباید به افغانستان اخراج اجباری شوند.

همچنین ده‌ها خواننده و هنرمند افغانستانی با همکاری اتحادیه هنرمندان ایالت خیبرپختونخوا به دادگاه عالی پیشاور مراجعه کرده و خواستار باقی ماندن در پاکستان شده‌اند.

دادگاه عالی پیشاور در مورد تقاضای هنرمندان افغانستانی از دولت مرکزی خواستار پاسخ شده است. وکلای مدافع هنرمندان افغانستانی گفته‌اند پرونده آن‌ها را رایگان دنبال می‌کنند.

عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان در سپتامبر ۲۰۱۸ گفته بود دولتش به فرزندان آن عده مهاجران افغانستانی و بنگلادشی که متولد پاکستان هستند، پاسپورت و کارت شناسایی می‌دهد.

آقای خان در یک گردهمایی در کراچی گفته بود «به آن افغانستانی هایی که فرزندان‌شان در پاکستان متولد شده‌اند، به آنها هم [کارت شناسایی و پاسپورت] داده خواهد شد.»

در قانون شهروندی پاکستان آمده است هر کودکی که در قلمرو حاکمیت پاکستان بعد از سال ۱۹۵۱ متولد شود، شهروند پاکستان محسوب می‌شود.

فائز عیسی، قاضی‌القضات جدید پاکستان ۱۸ سپتامبر کارش را آغاز کرد و امیدواری‌هایی در میان مهاجران افغانستانی وجود دارد که او به این گونه پرونده‌ها رسیدگی کند.

او سابقه رسیدگی به حملات هدفهمند به هزاره‌های کویته را دارد و در مورد پیشینه خانوادگی‌ خود گفته است که پدر بزرگش قاضی جلال‌الدین در قندهار به خاطر «اعتراض به ظلم و ستم بر هزاره‌ها» توسط عبدالرحمن خان، پادشاه وقت افغانستان در اواخر قرن نوزدهم مجبور به مهاجرت به قلمرو هند بریتانیایی شد.

همزمان با موج برگشت مهاجران افغانستانی از پاکستان، آلمان متعهد شده که ۶۰ میلیون یورو دیگر به برنامه جهانی غذای سازمان ملل کمک کند تا در افغانستان و کشورهای همسایه به مصرف برساند.

سفارت آلمان برای افغانستان که بعد از بازگشت طالبان از دوحه و برلین فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که این پول برای رسیدگی به زلزله‌زدگان هرات و افغانستانی هایی که از پاکستان اخیراً به کشور خود بازگشته‌اند مصرف خواهد شد.

برنامه جهانی غذا برای کمک به این افراد درخواست میلیون‌ها دلار از کشورها کرده است.

سیندی مک کین، مدیر اجرایی این برنامه گفته است به خاطر کاهش بودجه، حدود ۱۰ میلیون‌ نفر در افغانستان کمک‌های غذایی را از دست داده‌اند.

پس از بالا گرفتن تنش میان اسلام آباد و کابل در مورد افزایش حملات در پاکستان که این کشور آن را به پناهگاه‌های طالبان پاکستانی در افغانستان نسبت می‌دهد، انوار الحق کاکر، نخست وزیر موقت پاکستان، تصمیم به اخراج ۱.۷ میلیون مهاجر افغانستانی را از این کشور را اعلام کرد.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6162
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x