پنج‌شنبه 9 حمل 1403 برابر با Thursday, 28 March , 2024
جستجو
Close this search box.
رفتار خشونت آمیز نیروهای مرزی بلغارستان با مهاجران

رفتار خشونت آمیز نیروهای بلغارستان با مهاجران

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ مرزبانان بلغارستان باز هم به بدرفتاری در مقابل پناهجویان متهم شدند. لخت کردن، لت و کوب، تحقیر زبانی، رفتار نژادپرستانه و دیپورت پناهجویان، بعضی از اتهامات نیروهای بلغارستانی است.

بلغارستان جزو کشورهای مهم در راه سفر مهاجران است که ایشان باید برای رسیدن به غرب اتحادیه اروپا از این کشور رد شوند. پناهندگان از مناطق آسیایی و آفریقایی و از راه کشور ترکیه به بلغارستان وارد می شوند. هرچند نیروهای انتظامی این کشور سعی در جلوگیری از پناهندگان دارند اما عبور غیرقانونی از این کشور به طور فزاینده ای در حال افزایش است.

مسئله ورود پناهندگان از راه بلغارستان به کشورهای مختلف اتحادیه اروپا باعث ایجاد مشکلات دوچندان شده است. این در حالیست که اتریش و هلند درخواست بلغارستان برای عضویت در منطقه آزاد شینگن را نپذیرفتند. علاوه بر تعداد رو به رشد مهاجران، چگونگی برخورد نیروهای بلغارستان با ایشان نیز باعث نگرانی شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که گواهی جدید پناهجویان و گزارش های دیگر، حاکی از بدرفتاری و برخورد خشونت آمیز نیروهای بلغاریایی با مهاجران بوده است. در این گزارش تصریح شده است که مهاجران به گونه اجباری در مرزها پس فرستاده شده اند.

خبرگزاری فرانسه مدارک را جمع آوری کرده است

مهاجران به خبرگزاری فرانسه گفته اند که پولیس مرزی بلغارستان با آنان از “روش های وحشیانه” استفاده کرده و آنان را مورد بازداشت، آزار و اذیت و بدرفتاری نیز قرار داده اند. یک نوجوان ۱۶ ساله سوری به این رسانه گفت که او پس از عبور به یکی از شهرهای مرزی بلغارستان بازداشت گردید و در یک “اردوگاه بسته با حصار بلند” نگهداری می‌شد. این نوجوان، محل نگهداری اش را “زندان” نامیده است.

این مرد گفت که نیروهای بلغارستانی، یک شب او را با گروهی از مهاجران به منطقه مرزی با ترکیه انتقال داده بودند. این پناهجو افزود: «آنجا ما را به دو گروه، افغان ها و عرب ها تقسیم کرده و سپس ما را لت و کوب کردند. آنها با استفاده از باتوم ما را لت کردند.» گفته می‌شود که این نوجوان از بلغاریا به ترکیه، به گونه اجباری اخراج شده است.

علی حسینی، یک مرد افغان دیگر گفت هرچند او حق محافظت را در بلغارستان به دست آورده بود اما هنگامی که سال گذشته برای جستجوی برادرش به منطقه مرزی رفته بود، از سوی نیروهای بلغارستانی با جبر و خشونت به ترکیه اخراج شده بود. حسینی گفت که نیروهای بلغارستان همه چیز او را گرفته و پس از برهنه کردند به قلمرو ترکیه اخراجش کردند.

بازداشت گروهی از مهاجران در منطقه مرزی میان بلغاریا و ترکیه

علی حسینی ۲۰ ساله گفت: «پولیس که روی شان با ماسک پوشیده شده بود ما را به جنگل بردند. لباس ها، پول، آی‌پد، بوت های ما را گرفتند و پس از باز کردن حصار مرزی ما را به جانب ترکیه فرستادند.» او افزود، در همان روز در حالی که “پابرهنه” به سوی مرز بلغارستان دوباره رفته بود، اما باز هم بازداشت شد و پس از ضرب و شتم به خاک ترکیه فرستاده شد.

اقدام “بی رحمانه”

دیانا دیمووا، مسئول یک نهاد مددرسان به مهاجران موسوم به (میژن وینگس) تایید کرد که در هنگام اخراج پناهجویان از فشار بیش از حد استفاده شده است. قوانین بین المللی و اتحادیه اروپا، توسط به زور را ممنوع می‌داند.

به عنوان بخشی از یک گزارش تحقیقی، چندین رسانه اروپایی با همکاری سازمانی موسوم به (لایتهاوس ریپورتس) یک ویدیو را در ماه دسمبر سال گذشته منتشر کردند که در آن، گروهی از مردم در یک بازداشتگاه موقت در یک جای قفس مانند در شهر اسردتس در جنوب بلغارستان زندانی بودند. در این گزارش همچنان گواهی یک جوان سوری نیز منتشر شده بود. این پناهجو گفته بود که مورد اصابت گلوله نیروهای مرزی بلغارستان نیز قرار گرفته بود. اما مقام های بلغارستان این ادعا را نپذیرفتند.

لایتهاوس ریپورتس، اتحادیه اروپا را متهم می‌کند که گویا این اتحادیه اغلب نسبت به اخراج اجباری پناهجویان و خشونت علیه آنان ابراز نگرانی می‌کند اما در عین زمان به کمک های مالی اش برای مقام های مرزی که در این زمینه مسئول اند نیز ادامه می‌دهد. این سازمان می‌گوید بازداشتگاه های مخفی مهاجران یا “ساحات سیاه” در بلغاریا، مجارستان و کرواسیا، بخشی از یک سیستم هستند که در معرض دید افسران آژانس محافظت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا (فرانتکس) اداره می‌شوند.

در یک گزارش افسران فرانتکس می‌پذیرند که معمولاً اخراج اجباری در منطقه عملیاتی اتفاق می‌افتد و نیروهای این آژانس در صورت وقوع، دور نگه‌داشته می‌شوند. در این گزارش همچنان تذکر رفته است که “این اخراج اجباری یا “پوش‌بک” از طریق مناطق کم عمق رودخانه حتی زمانی که سطح آب بالا است و بدون توجه به توانایی مهاجران برای شنا، رخ می‌دهد.

تقویت کنترول مرزها

مقام های بلغارستان همواره از موفقیت در بخش جلوگیری از ورود مهاجران به این کشور، سخن می‌گویند. وزارت داخله این کشور گفته بود که نیروهای پولیس توانسته اند که از ۱۶۴ هزار مورد تلاش غیر اصولی از مرز در سال ۲۰۲۲ جلوگیری کنند. به گفته این وزارت، رقم موارد ناموفق تلاش مهاجران در سال ۲۰۲۱ به ۵۵ هزار مورد می‌رسید. اما مقام‌های بلغارستانی بارها اتهامات مربوط به دست داشتن در آزار و اذیت مهاجران را رد کرده اند و در عوض می‌گویند که خود مهاجران مرتکب خشونت می‌شوند.

منبع: مهاجر نیوز

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3414
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x