شنبه 8 ثور 1403 برابر با Saturday, 27 April , 2024
جستجو
Close this search box.

عمر اکرم خواننده، آهنگساز و پیانیست افغانستانی است که در سال 1964 در شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا متولد شد. پدر وی، هدایت‌الله اکرم کارمند وزارت خارجه سابق افغانستان بود و به عنوان دیپلمات به همراه خانواده اش به کشورهای مختلف از جمله کشورهای فرانسه، چک، کوبا و آمریکا سفر می‌کرد. این امر باعث برانگیختگی کنجکاوی و علاقه ی عمر درباره انواع مختف موسیقی های ملل ها و مناطق و کشور های مختلف شد.

زمانی که عمر اکرم شش سال داشت، زیر نظر یکی از استادان موسیقی در پراگ، مرکز جمهوری چک، پیانو زدن را آموخت. در طی این مدت استادش عمر را با آثار موسیقدانان بزرگ مثل: باخ، بتهوون، موتسارت چایکوفسکی و … دیگر بزرگان موسیقی دنیا آشنا کرد.

سفر عمر اکرم به همراه خانواده اش به کوبا، صفحه دیگری از جهان موسیقی را بر وی گشود. عمر اکرم چهارده سال داشت که اولین اثر هنری موسیقی اش را ثبت کرد.  در سال 2002  اولین آلبوم عمر اکرم با نام “Opal fire” از طرف شرکت معروف آمریکایی ” Real Music” به بازار عرصه شد و همان موقع مورد توجهات زیادی قرار گرفت. اولین آلبوم موسیقی عمر اکرم، به نام “Opal “Fire در همان سالها در میان موسیقی آمریکا، مقام هفتم را کسب کرد.

عمر اکرم همچنان دست از تحقیق درباره موسیقی ملت ها و نقاط مختلف جهان نکشید و تجربیات عمر در این مورد باعث شد در تجسم موسیقی های مختلف تلاش کند. عمر اکرم می گوید : “من سعی می کنم برای ایجاد یک موسیقی چند فرهنگی است که به هر کشور یا فرهنگ خاصی نیست گره خورده است”  پس از آن عمر سبک خود را در موسیقی در نیو ایج یا همان عصر جدید دنبال کرد اما با این حال، در آلبوم های او در سبک عصر جدید میتوان رنگ و بوی قومی به صورت ملموس و به طور عمده شرقی و گاهی اوقات به موسیقی لاتین و انگیزه های دیگر  اشاره کرد. پالت صدا آلبوم ساخته شده است بسیار متنوع علاوه بر صفحه کلید و صدای پیانو آکوستیک و فلوت، گیتار و بسیاری از سازهای کوبهای متنوع قومی در آلبوم های عمر اکرم مورد استفاده قرار میگیرد.

عمر اکرم اولین افغان-آمریکایی بود که با «پژواک عشق» (2013) برنده جایزه گرمی شد.

عمر اکرم، اکنون برای دومین بار به عنوان اولین افغانستانی، نامزد دریافت جایزه گرمی 2023 آمریکا شد. در فهرست نامزدهای امسال که در سایت جوایز گرمی منتشر شده، آلبوم «لحظه‌‌های زیبایی» از عمر اکرم در بخش «بهترین آلبوم عصر جدید، نغمه یا آوازهای پیرامون» نامزد شده است.

عمر اکرم هم اکنون به همراه همسرش مری و دخترش آریا در لس آنجلس آمریکا سکونت دارد.

 

 

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6018
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها