جمعه 7 ثور 1403 برابر با Friday, 26 April , 2024
جستجو
Close this search box.
کارآفرین موفق افغانستانی در آلمان

رامین عزیز جوان مهاجر افغانستانی است که موفق شده در آلمان کار و کسب مستقل خود را راه بیاندازد، وی می‌گوید: به دست آوردن کسب مهارت در کار مورد نظر و برنامه‌ ریزی راه حل موفقیت در بازار کار آلمان است. رامین تعدادی از جوانان دیگر را نیز بر سر کار آورده است.

رامین از دو سال قبل تا به حال رستورانی در شهر گلدبک آلمان راه اندازی کرده که در آن کباب ترکی دونر آماده و به مردم می فروشد. رامین و دوستانش از صبح زود تا دیروقت شب در رستوران شان مشغول به کار هستند. او که ۳۴ سال دارد و در افغانستان در رشته انگلیسی درس خوانده است، فکر نمی‌کرد روزی در خارج از کشورش دونر فروشی کند. اما سرنوشت او را به اینجا کشاند و حالا از این کارش راضی به نظر می‌رسد.

تصمیم به مهاجرت

رامین زمانی در افغانستان به حیث استاد انگلیسی درس می‌داد. او بعداً در بخش ملکی وزارت داخله به حیث ترجمان کار پیدا کرد. او هنگامی که افغانستان را ترک کرد ۲۴ ساله بود و دورنمایی برای آینده خود در افغانستان نمی‌دید. به گفته رامین «در کشور ما (افغانستان) هرچه زحمت بکشی، کسی به کارت ارزش نمی‌دهد.» او در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت که کشور زادگاهش را ترک کند. مقصد او آلمان بود. رامین بعد از تحمل مشکلات زیاد در اواخر سال ۲۰۱۳ به آلمان رسید و در خواست پناهندگی داد.

این جوان پناهجو در آلمان دشواری‌هایی را نیز پشت سر گذرانده است. او هرچند خوب انگلیسی حرف می‌زند، اما باید زبان آلمانی را می‌آموخت. آموختن زبان آلمانی برای پناهجویان تازه وارد به این کشور رمز موفقیت و ادغام در جامعه خوانده می‌شود. رامین نیز برای یادگیری زبان آلمانی یک سال به شدت تلاش کرد. به مرور زمان اسناد و مدارک آموزشی او نیز در آلمان تایید شد. او در این مدت با یک خانواده آلمانی نیز آشنا شده بود و زبان آلمانی‌اش به مراتب بهتر شده بود.

برنامه ریزی، کلید موفقیت

رامین می‌گوید اگر کسی در آلمان در جستجوی موفقیت است، «باید برای هر ثانیه، هر ساعت و هر روز زندگی خود برنامه ریزی کند.» رامین برای اینکه اسناد معتبری در آلمان داشته باشد، در سال ۲۰۱۵ آموزش حرفه‌ای در رشته هوتل‌داری را شروع کرد. او پس از سپری کردن این دوره آموزشی، دو سال را در یک رستورانت کار کرد.

در یک دهه اخیر شمار زیادی از جوانان افغان به دلیل بیکاری و ناامنی مجبور به ترک وطن شده اند. این جوان افغان می‌گوید آموزش حرفه‌ای برای این جوانان کلید ورود به بازار کار است: «در اینجا هر کاری که بخواهی انجام دهی زمینه‌اش فراهم می‌شود. باید خود را در یک رشته یا کار ماهر بسازی.»

رامین در اواخر سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت کار شخصی خودش را داشته باشد و دونر فروشی خودش را باز کرد. این کار چندان آسانی نبود. اما او با صبر و استقامت توانست که به موفقیت برسد. رامین می‌گوید: «کار شخصی مثل طفل است که باید برایش زیاد زحمت بکشی. اگر زحمت بکشی موفقیت به دست می‌آوری.»

حالا او چند کارمند دارد و می‌خواهد در صورت ممکن کارش را گسترش دهد. او مشتریان زیادی دارد. بعضی از مشتریان او دائمی اند و شماری دیگر رهگذرانی اند که از مسیر این دکان کنار جاده می‌گذرند. رامین هم می‌گوید که از مصاله جات افغانی در تهیه دونر استفاده می‌کند و به آن طعم متفاوت‌تر می‌دهد.

این جوان پناهجوی افغان که حالا با همسر و دو فرزندش زندگی می‌کند، به این نظر است که باید با مشکلات مبارزه کرد و درعین زمان برای زندگی خود برنامه ریزی کرد: «اگر زحمت بکشی موفقیت به دست می‌آوری.»

منبع: مهاجر نیوز

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3968
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x