پنج‌شنبه 6 ثور 1403 برابر با Thursday, 25 April , 2024
جستجو
Close this search box.
ورود غیر قانونی به آلمان

افزایش بی سابقه ورود غیر قانونی به آلمان

روزنامه “ولت” روز جمعه، 20 آبان به گفته پلیس فدرال ، از افزایش بی سابقه ورود غیر قانونی به آلمان گزارش داد. در سال ۲۰۲۱ تعداد افرادی که به طور غیر قانونی به آلمان وارد شده بودند نسبت به سال گذشته ۶۳ درصد افزایش داشته است.

بر اساس همین گزارش بیشتر این پناهجویان غیرقانونی از مرز بلاروس وارد لهستان می شوند و از آنجا به آلمان می آیند و تعداد آنها ۵۷ هزار و ۶۳۷ تن ثبت شده است.

بر طبق گزارش سالانه پلیس فدرال تقریبا ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر از این پناهجویان با عبور از مرز بلاروس و لهستان خودشان را به یکی از شهرهای آلمان رسانده بودند.

اتحادیه اروپا سال گذشته در پاسخ به سرکوب، آزار و تعقیب منتقدان در بلاروس، دولت این کشور و رهبر آن یعنی لوکاشنکو را در معرض تحریم های دشواری قرار داد.

لوکاشنکو در واکنش به این تحریم‌ها زمینه ورود غیرقانونی چند هزار مهاجر به لیتوانی، لهستان و لتونی را فراهم کرد. کشورهای اروپایی بارها این اقدام را به عنوان “قاچاق دولتی انسان” محکوم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: بررسی طرح تاسیس سازمان ملی مهاجرت در مجلس ایران

قاچاق دولتی انسان

ظاهرا بلاروس دوباره به استفاده ابزاری از مهاجران غیرقانونی علیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روی آورده است.

مرزبانی لیتوانی هفتم اکتبر ویدئویی منتشر کرد که در آن ماموران بلاروس در حال تخریب بخشی از یک حصار مرزی برای انتقال غیرقانونی مهاجران به این کشور عضو اتحادیه اروپا دیده می‌شوند.

پلیس فدرال آلمان می‌گوید در سال گذشته ورود غیرقانونی به آلمان از طریق “مهاجرت ثانویه” و از مسیر یونان هم چشمگیر بوده است.

در این گونه موارد مهاجران با رساندن خود به یکی از کشورها در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا، و در مواردی پناهندگی در آنها، تلاش می‌کنند به دیگر کشورهای مورد نظر برسند.

مطابق گزارش پلیس فدرال در سال گذشته ۱۱ هزار و ۵۰۰ مورد ورود غیرقانونی به آلمان مربوط به کسانی بوده که تقاضای پناهندگی‌شان در یونان پذیرفته شده اما در آلمان دوباره متقاضی پناهندگی شده‌اند.

اغلب مهاجرانی که سال گذشته به طور غیرقانونی از یونان وارد آلمان شده‌اند شهروندان افغانستان، عراق و سوریه بوده‌اند.

فراکسیون اتحادیه احزاب سوسیال و دموکرات مسیحی در پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) در واکنش به گزارش پلیس فدرال این روند را “خطرناک” خوانده و از وزارت کشور خواهان اقدام مناسب برای مقابله با آن شده است.

آندریا لیندهولتس، معاون رئیس این فراکسیون با اشاره به این که از سال گذشته “فشار مهاجرت” بر آلمان به شدت افزایش یافته دولت ائتلافی فدرال را متهم کرد که برای مقابله با این روند تدابیر لازم را اتخاذ نمی‌کند.

آلمان در سال ۲۰۲۲ نیز با دو موج بزرگ پناهجویان و مهاجران روبرو بوده است؛ یکی آوارگان اوکراینی پس از تجاوز نظامیان روسیه به اوکراین و دیگری مهاجرت غیرقانونی از طریق کشورهای جنوب منطقه بالکان.

بیشتر بخوانید: پیروزی تیم فوتبال نونهالان افغانستان مقابل ایران

پذیرفتن مهاجران اوکراینی با آغوش باز

مهاجران و پناهجویان اوکراینی در مجموع با آغوش باز پذیرفته شده‌اند. دولت فدرال به تازگی طرحی آماده کرده که مطابق آن قرار است برای پشتیبانی از اسکان و نگهداری مهاجران در دو ماه باقی مانده امسال و سال آینده در مجموع چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو در اختیار دولت‌های ایالتی و شهرداری‌ها قرار دهد.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از این بودجه کمک اضافه به ایالت‌ها برای پذیرش پناهجویان در سال جاری در نظر گرفته شده و همین مقدار برای تامین هزینه نگهداری از پناهجویان اوکراینی در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی شده است.

به این ترتیب دولت فدرال برای پذیرش، اسکان و نگهداری از پناهجویان دیگر کشورها در سال آینده یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو کمک اضافه به ایالت‌ها پرداخت می‌کند.

تلاش سران اتحادیه اروپا برای بستن راه بالکان

این گشاده دستی شامل مهاجران و پناهجویانی که می‌کوشند از طریق “مسیر بالکان” وارد اتحادیه اروپا شوند و تعداد آنها در ماه‌های گذشته افزایش یافته وجود ندارد.

به نوشته روزنامه “فرانکفورتر الگماینه” وزیران کشور اعضای اتحادیه اروپا ۱۴ اکتبر در نشستی در لوکزامبورگ فشار بر صربستان را افزایش دادند تا شرایط اعطای ویزا به پناهجویان احتمالی را تشدید کند.

بسیاری از شرکت کنندگان در این نشست، عدم نیاز به دریافت ویزا و شرایط آسان دریافت ویزای صربستان را از دلایل افزایش شدید شمار مهاجران در هفته‌های اخیر عنوان کردند.

ماه گذشته شماری از ایالت‌ها و مناطق جنوبی آلمان اعلام کردند که به دلیل افزایش شدید ورود مهاجران برای اسکان آنها با کمبود جا و مشکلات زیادی روبرو هستند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2335
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x