سه‌شنبه 18 ثور 1403 برابر با Monday, 6 May , 2024
جستجو
Close this search box.
مهاجر در تاجیکستان

بعد از سلطه طالبان بر کشور پناهجویان بی شماری از افغانستان به پاکستان و پایتخت این کشور رفته اند و برای مدت چندین ماه است که منتظر خبر انتقالشان به کشورهای غربی و اروپایی در رابطه با برنامه اسکان مجدد هستند. هزاران مهاجر افغان در پاکستان در اعتراضاتی که به این دلیل برگزار می شود شرکت کرده و خواهان بررسی سریع درخواست های پناهندگی شان هستند.

در این بین خبرنگار و روزنامه نگارانی که بعد از قدرت گیری طالبان از کار بیکار شده اند، فعالین حقوق زن که بعد از راه اندازی و شرکت در اعتراضات علیه طالبان بازداشت شده‌اند و نیز کارکنان محلی و مترجمان نیروهای بین‌المللی حضور دارند.

وحیده امیری، فعال حقوق زنان، گفت که «هزاران نفر» از طیف‌های مختلف که به اسلام آباد آمده‌اند و در انتظار انتقال به کشورهای غربی هستند، در شرایط دشواری زندگی می‌کنند. او می‌گوید فرزندان پناهجویان به خاطر هزینه‌های بالا نتوانسته‌اند ادامه تحصیل بدهند. برخی از شهروندان افغانستان صرفا به خاطر ادامه تحصیل دختران خود که با محدودیت‌های شدید در افغانستان تحت حکومت طالبان مواجه است، به پاکستان رفته‌اند.

پناهجویان پس از ماه‌ها انتظار قادر به تامین هزینه گران زندگی در اسلام‌ آباد نیستند و شماری از آنها در زیر خیمه‌ها به سر می‌برند و در مواردی یک خانواده و چند نفر در یک اتاق زندگی می‌کنند. برخی از آنهایی که با کمک مالی نهادهای خیریه آمده‌اند وضع مناسبتری دارند اما بیشتر این افراد هیچ گونه کمک مالی دریافت نمی‌کنند.

سرگردانی چندین ماهه پناهجویان پذیرفته شده بریتانیا در اسلام آباد

در همین حال، روزنامه ایندیپندنت گزارش داده که «صدها افغان که با نیروهای بریتانیایی کار می‌کردند» در پاکستان سرگردان مانده‌اند؛ و این درحالیست که براساس گزارش‌ها با وجود اینکه بیش از ۱۰۰۰ نفر، از جمله حدود ۵۰۰ کودک که برای اسکان مجدد در بریتانیا پذیرفته شده‌اند، از ماه نوامبر سال گذشته در اسلام آباد در انتظار جابجایی هستند.

بر اساس این گزارش بریتانیا پروازهای چارتر برای انتقال این افراد را از ماه دسامبر ۲۰۲۲ متوقف کرده است. به گزارش ایندیپندنت «به این خانواده‌ها گفته شده که اگر بتوانند محل اقامتی خود را در بریتانیا تهیه کنند، در پروازهای تجاری برای آنها صندلی رزرو می‌شود. در غیر این صورت، ممکن است تا یک سال برای انتقال منتظر بمانند.»

اخیرا، وزارت دفاع بریتانیا از اینکه از پناهجویان افغان اسناد هویتی به تایید ادارات زیر تسلط طالبان خواسته، عذرخواهی کرد. پیش‌تر نیز ایندیپندنت گزارش داد که مسئولان بریتانیا به متقاضیان طرح اسکان مجدد در بریتانیا، گفته‌ بودند که اسناد هویتی، گواهی تولد و ازدواج ‌آن‌ها باید به زبان انگلیسی همراه و مهر تایید ادارات دولتی باشد که اکنون تحت کنترل طالبان است.

پس از روی کار آمدن طالبان در اگست ۲۰۲۱، دولت بریتانیا وعده داد که تا ۲۰ هزار پناهجو واجد شرایط از جمله ۵ هزار نفر را در سال اول این طرح اسکان دهد، اما به دلیل کندی زیاد در این روند، عملا افراد کمی پذیرفته شده‌اند و عملکرد وزارت کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

آلمان روند پذیرش در اسلام آباد و تهران را متوقف کرده است

این در حالی است که هفته گذشته، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روند پذیرش متقاضیان افغان پناهندگی در آلمان از طریق سفارت‌های این کشور در اسلام آباد و تهران را «موقتا تعلیق» کرد. مسئولین دلیل این امر را جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی عنوان کرده اند.

هفته‌نامه «اشپیگل» گزارش داده است که پس از شواهدی مبنی بر تقلب احتمالی، وزارت امور خارجه روند پذیرش افراد را متوقف کرده است.زبه گفته این نشریه، پس از اینکه در چند هفته گذشته نشانه‌های از تلاش تقلب احتمالی در این روند دیده شد، وزارت امور خارجه روند ویزای پناهندگی آلمان را در سفارت‌های این کشور در اسلام آباد و تهران صادر کرد و یک بررسی امنیتی «اضافی» نیز در مورد پرونده‌های متقاضیان صورت می‌گیرد.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان آلمان نیز برای فعالان حقوق بشری، کارکنان محلی نهادهای خارجی و شماری از کارمندان دولت پیشین در معرض خطر پناهندگی اعطا می‌کند.

آلمان وعده اسکان مجدد بیش از ۴۴ هزار متقاضی افغان در این کشور را داده است.

وزارت خارجه آلمان گفته است از زمان به قدرت رسیدن طالبان، نمایندگی‌های آلمان در خارج از کشور بیش از ۲۸۶۰۰ ویزا برای این دسته از پناهجویان صادر کرده است. پناهجویان منتظر افغانستانی در تهران و اسلام آباد می‌گویند نگران این تصمیم دولت آلمان هستند. هزاران پناهجو خود را به ایران و پاکستان رسانده‌اند تا از این کشورها در کشورهای سوم مانند آلمان پذیرش بگیرند.

فساد در تخلیه افغان‌های آسیب‌پذیر پیشتر از سوی برخی نهادهای دیگر در بریتانیا، کانادا و آمریکا نیز مطرح شده است. اتهاماتی مبنی بر استفاده از اسناد جعلی که افراد غیرواجد شرایط سیاسی، خبرنگار، هنرمند و ورزشکار معرفی شده‌اند. برخی از کشورهای غربی گفته‌اند که در حال بررسی مجدد اسناد افرادی هستند که قبلا وارد این کشور شده اند.

منبع: بی بی سی

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4047
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x