سه‌شنبه 11 ثور 1403 برابر با Monday, 29 April , 2024
جستجو
Close this search box.
وزیر مخابرات طالبان و طرح محدودیت یا منع فیسبوک

فیسبوک یکی از پرکابردترین شبکه‌های اجتماعی در افغانستان در سال‌های اخیر شده است. مقام‌ها و اعضای طالبان به‌صورت گسترده‌ای از پیام‌رسان واتساپ استفاده می‌کنند.

پس از روی کارآمدن طالبان، اعمال محدودیت فیسبوک همواره موضوع نگران کننده برای کاربران این شبکه محبوب اجتماعی در افغانستان بوده است. شماری از کاربران در فیسبوک به‌خاطر نگرانی از پیگیرد طالبان، حساب خود را «لاک» می‌کنند، به‌صورتی که پست‌های پیشین دیده نمی‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از بی بی سی فارسی ، وزیر مخابرات حکومت طالبان از احتمال «محدودیت و یا منع کامل» برخی شبکه‌‌های اجتماعی از جمله فیسبوک خبر داده است. این وزارت می‌گوید طرح «تکمیل» شده و تصمیم نهایی را کابینه طالبان خواهد گرفت.

عنایت الله الکوزی، سخنگوی وزارت مخابرات طالبان در پاسخ به پرسش‌های بی‌بی‌سی در این ارتباط نیز گفت «فیسبوک پالیسی خلاف نظام امارت اسلامی [حکومت طالبان] را در پیش گرفته و بر تمام بخش‌های نظام [ما] تحریم بیان وضع کرده است.»

متا، مالک شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و پیام‌رسان واتساپ قبلا گفته بود که فعالیت یا تبلیغ طالبان را ممنوع کرده است و حساب های اعضای طالبان را می بندد. شرکت متا، طالبان را به عنوان «سازمان خطرناک» قلمداد کرده است.

آقای الکوزی افزود «باید واضح بگویم که وزیر به طور کلی نگفته که فیس‌بوک در افغانستان مسدود می‌شود، بلکه گفته روی طرحش کار صورت گرفته و دلایلش را هم واضح گفته است.»

نجیب الله حقانی، وزیر ارتباطات و تکنولوژی معلوماتی حکومت طالبان، در یک مصاحبه ویژه با تلویزیون طلوع‌نیوز در کابل که شب گذشته نشر شد، می‌گوید با هدف جلوگیری از «صرف وقت و هزینه در فیسبوک و مسائل غیراخلاقی در آن»، و اینکه «به‌نفع ملت است که محدود یا مسدود کنیم، فعلا پالیسی آن درست شده است.»

این وزیر طالبان گفت جوانان افغان نیاز به آموزش دارند و نباید وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی تلف کنند، اما این در شرایطی است که درهای مکاتب و دانشگاه‌ها برای ادامه تحصیل دختران بالاتر از کلاس ششم ابتدایی بسته است و زنان از حضور در فعالیت‌های عمومی در جامعه حذف شده‌اند.

پیشتر حکومت طالبان شبکه تیک‌تاک و بازی «پاب‌جی» را ممنوع اعلام کرده بود.

وزیر مخابرات طالبان همچنین گفت که برای مقابله با جرایم سایبری یک مرکز ایجاد شده و قراردادی نیز در این زمینه بسته‌اند.

در جولای/ژوئیه ۲۰۲۲ شرکت متا حساب‌های کاربری خبرگزاری دولتی باختر و «رادیو و تلویزیون ملی افغانستان» تحت کنترل طالبان را از فیسبوک و اینستاگرام حذف کرد.

متا در آن زمان در پاسخ به پرسش‌های بی‌بی‌سی در این زمینه گفت: «کارشناسان ما به این نظر رسیده‌اند که آسیب محتوای این حساب‌ها بیشتر از جنبه خبری آن‌هاست. این بدان معناست که حساب‌هایی را که توسط یا ازطرف طالبان اداره می‌شوند، حذف می‌کنیم و ستایش، حمایت و نمایندگی از آنها ممنوع است.»

این تصمیم متا واکنش آنی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان را در پی داشت که گفت: «مسدود کردن حساب‌های شبکه‌های اجتماعی رادیو و تلویزیون ملی و خبرگزاری باختر نشان‌دهنده بی‌شکیبایی و عدم تحمل است… آزادی بیان برای فریب سایر ملت‌ها به کار می‌رود.» سخنگوی وزارت مخابرات طالبان تاکید می‌کند که «فعلا در افغانستان نه فیسبوک محدود شده نه مسدود».

تیم رسانه‌ای طالبان به حساب‌های رسمی فیسبوک و توییتر (ایکس) نهادهای دولت پیشین دسترسی پیدا نکرده‌اند.

وزیر مخابرات طالبان همچنین گفته است تیم‌های آن‌ها در حال بررسی اتصال تمام سایت‌های وزارتخانه‌های دولتی به‌هم است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6927
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x